Birds of Prey

© Warner Bros.

Harley Quinn går solo

Birds of Prey er den ottende film i serien af DC Extended Universe og en spin off fortælling fra Suicide Squat filmen fra 2016. Indtil nu har Harley Quinn på det store filmlærred været en uadskillelig del af hendes duo med Gothams vanvittige skurk, Jokeren, hvor hun har været assistenten og han mesteren, men nu er tiden kommet hvor Harley får sin helt egen film og for alvor kommer i rampelyset.

© Warner Bros.

Breakup Recovery ifølge Harley

Harley Quinn og Jokerens on/off forhold, som har stået på i mange år er definitivt slut og Harley har nu både kærestesorg at slås med, men samtidig er hun ikke længere beskyttet af jokerens omdømme og det betyder at alle i underverden, som Harley i tidernes løb har drevet gæk med eller været ondsindet overfor, har en hænvtørst de gerne vil have slukket. Ud over at miste sin elskede “Puddin’ ” og være jaget vildt, kommer Harley samtidig i kontakt med gadepigen Caine, som flere i Gothams underverden er interesseret i at få fat på fordi hun bærer på noget yderst værdifuldt. På den måde møder Harley flere kvinder som har hver deres at slås for og de beslutter sig for at de ved at samarbejde kan opnå deres forskellige mål.

© Warner Bros.

Rammer hovedet på sømmet

Birds of Prey viser underdog kvinderne i DC som står sammen og opnår noget og mange kan måske have den fordom at det er meget politisk korrekt, men det så er sagt så er Birds of Prey udført i bedste Harley Quinn stil med hendes sindssyge påfund, hvor hendes mentale ubalance og ironiske selvindsigt virkelig skinner igennem og på den måde gør det en fantastisk film for de fleste der holder af Harley Quinn figuren. Samtidig er det en god fortælling om en kvinde, som løsriver sig fra et usundt og uligevægtigt kærlighedsforhold og begynder at stå på egne ben. At det så er serveret på bedste Harley Quinn manér, uden at der er lagt fingre imellem, gør bestemt intet hvis man har en forkærlighed for skæve eksistenser og sarkastisk humor. Det siges at der er en hårfin grænse mellem gal genial, og der er ingen tvivl om at Harley Quinn er gal, men Birds of Prey filmen er intet mindre end genial.

• Original Titel: Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn.
  • Instruktør: Cathy Yan.
  • Skuespillere: Margot Robbie, Mary Elizabeth Winstead, Ewan Mcgregor, Rosie Perez, . m.fl.