• Genre: Drama/Musik/Romantik.
  • Spilletid: 2 timer og 16 min.
  • Udgiver: Warner Bros Pictures.
  • Anmeldt af: Mia Christensen.
  • Release: 5. april, 2019.

A Star is Reborn

Denne romantiske film er en genindspilning af filmen fra 1937 af samme navn, hvor den i mellemtiden er blevet opført som musical i både 1954 og 1976. Denne udgave fra 2018 er skuespilleren Bradley Coopers debut som instruktør og genindspilningen har været omtalt helt siden 2011, men hvor det var Clint Eastwood som skulle instruere og Beyoncé skulle have haft den kvindelige hovedrolle, men på grund af en masse problematikker undervejs, blev ideen efterladt og senere taget op igen i 2016.

Kærlighed og karriere

Jackson Maine er en kendt countrymusiker som slås med sit misbrug og en aften møder han Ally der er sangskriver og optræder på den bar, Jackson besøger. Han falder pladask for Ally og hun for ham, da han inviterer hende til hans koncert hvor de sammen synger en duet, som Ally har skrevet, hvilket tager internettet med storm. Deres kærlighed til hinanden til vokser, men alt kommer på en prøve, da Ally bliver tilbudt en pladekontrakt og hendes karriere begynder at tage fart. Samtidig er balancen mellem Jacksons og Allys meget forskellige måder at leve på, svær at finde, selvom kærligheden er stærk, men kan den overvinde alt?

Dybtfølt og upartisk

‘A Star is Born’ er langt fra den typiske sukkersøde fortælling som man normalt associerer med romantiske film, for den forskåner ikke nogen for nogle af de barske sider som livet i rampelyset kan føre med sig. Tværtimod viser den med al tydelighed hvor store komplikationer der kan være når to karriere skæbner mødes på godt og ondt. Den er så oprigtig og følt uanset om det handler om det sure eller det søde og det gør at den for alvor kommer ind under huden som filmen ruller hen over skærmen, for man kan ikke andet end at sympatisere med begge hovedroller og på den måde tager denne version af ‘A Star is Born’ heller ikke parti, men viser det som det er. Varmt, ømt, inderligt, råt, barskt, grimt og smukt, ganske som livets facetter er. Det gør at ‘A Star is Born’ rammer noget dybt og uden at male det til den ene eller den anden side og så er musikken ikke til at stå for, da den er mindst lige så følt som resten af filmen, hvilket også viste sig til Oscar uddelingen hvor det mest banebrydende hit, Shallow, blev fremført live og vandt som årets bedste sang.

Tusind tak til Warner Bros. Pictures / Pr Nordic.