Blick in den Abgrund

blickban
The Profilers er en tysk produceret dokumentar om kriminalteknikere med speciale i profilering rundt om i verden. Dokumentaren er trods nogle år på bagen relativt ukendt, men den har i 2018 fået en genoplivning i forbindelse med en Walk This Way Collection som er blevet særligt udgivet på VoD.
1
Virkelighedens Criminal Minds

I Profilers –Gaze Into the Abyss får vi lov til at møde dem som sammensætter personfiler på diverse større seriemordere og får et indblik i hvordan de arbejder sammen på tværs af landegrænser og kontinenter. Samtidig hører vi historier fra nogle af de profilskabere som har arbejdet med større seriemordere og vi møder blandt andet de profilteknikere som bidrog til at skabe Hannibals karakter til Silence of the Lambs, da disse ofte bliver adspurgt når der skal skabes virkelighedstro filmkarakterer.

2
Farvel Glamour, Goddag realitet

Her er der tale om en dokumentar som står i skarp kontrast til de tonsvis af krimiserier som i løbet af de sidste 10 år har kommet til at fylde mere i programoversigten end før og hvor der er kommet mere fokus på forståelse af forbryderen, men denne vinkel er ikke den vinkel man oftest ser. Som ofte ser man sagerne fra enten morderens eller ofrets perspektiv, men det er ret kontroversielt at vise den fra retsteknikernes vinkel og uden noget filter eller forsøg på at gøre vinklen dramatisk. Det gør samtidig at Profilers bliver ret så autentisk fordi at der ikke tages stilling til noget eller overdramatiseres og det gør at selvom spændingskurven ikke ligefrem svinger som i CSI så er det en dybt fascinerende og interessant dokumentar som viser deres arbejde præcis som det er.

• Original Titel: Blick in den Abgrund.
  • Instruktør: Barbara Eder
  • Skuespillere: Roger L. Depue, Stephan Harbort, Robert R. Hazelwood, Gerard Labuschagne, m. fl.