Anmeldelse skrevet af Jan Vilhelmsen

Ryan Reynolds som Rory Adams
Rebecca Fergusonsom Miranda North
Jake Gyllenhaal som David Jordan
Olga Dykhovichnaya som Ekaterina Golovkina
Ariyon Bakare som Hugh Derry

Beskrivelse:
Besætningen om bord på den internationale rumstation modtager en længe ventet jordprøve fra Mars. En organisme indeholdt i jordprøven vækkes til live i rumstations laboratorium og efter den første begejstring over opdagelsen står det snart klart at den ikke er venligtsindet og besætningen må nu kæmpe både for at overleve og for at organismen ikke får mulighed for at nå til jorden.

lifePIC1

film4disc

Life har i mine øjne alt hvad en god rumgyser skal indeholde, der er spektakulære scener i vægtløs tilstand, innovativ brug af moderne og fremtidig teknologi, godt med monsterjagt i klaustrofobiske omgivelser, et troværdigt og godt udført monster, solide skuespillerpræstationer og samtidigt en følelse af what-if: For hvad sker der egentligt hvis man finder liv på Mars? Man kan argumentere for ligheden med handlingen i Alien filmen, men når det hele er så lækkert udført og spændingsniveauet holdes hele vejen igennem så betyder det mindre.

Life er en forrygende sci-fi film, der bringer en opdateret version af den klassiske rumgyser, med en imponerende billedside og et effektivt lydspor, hvor der er plads til både larmede effekter og uhyggelig raslen i hjørnerne.

lifePIC2

video4disc

Life er filmet digitalt, hvilket giver detaljerige billeder i en imponerende høj opløsning og et højt sortniveau. Farveskalaen er afdæmpet og til den kolde blågrå side, men det passer godt til uhyggen og lokationen. Life er udstyret med en utrolig flot og innovativ billedside med flotte vægtløse scener inden i og udenfor rumstationen, samt et veludført monster fra de første spæde celler, til det fuldvoksne kræ, der suser vægtløst og hærgende rundt i rumskibet.

lyd5disc

Life kommer med et effektiv DTS-HD MA 7.1 lydspor, som er velafbalanceret og hvor den dybe bas kommer til hyppig anvendelse i de action prægede scener, men hvor der også gives plads til stille passager hvor de små lyde skaber uhyggen, eller hvor man bare hører den ’hyggelige’ brummen fra rumstationens elektronik. Dialogen fremstår alle steder centreret, klart og tydeligt.

Tak til Universal Sony Pictures Home Entertainment.

Anmeldelse skrevet september 2017.

Anmeldelsen er lånt af BioJensen.