Anmeldelse skrevet af Rasmus Krarup

Musik: Geoff Barrow & Ben Salisbury

Skuespiller:

Domhnall Gleeson som Caleb
Oscar Isaac som Nathan
Alicia Vikander som Ava

Beskrivelse:
Konceptet om kunstig intelligens er et meget aktuelt emne for tiden, da robotteknikere efterhånden er meget tæt på det sagnomspundne koncept om en robot, der kan tænke selv. Vi har set de katastrofale konsekvenser af selvstændige robotter i f.eks. Terminator-franchisen, eller set, hvad der sker, når man skaber et helt nyt individ gennem en robot i Chappie. Denne gang har jeg fået fingrene i en ny film om konceptet, Ex Machina, som går helt tæt på projektet.

Ex-MachinaPIC1

film3halfdisc

Filmen følger den unge programmør Caleb (Domhnall Gleeson), som har fået den unikke mulighed for at se chefens seneste projekt. Chefen Nathan (Oscar Isaac) er et meget excentrisk computergeni, som netop har løst gåden til kunstig intelligens hos robotter. Caleb skal være den første til at teste, hvorvidt der rent faktisk er noget om snakken, og inden længe opstår der en meget hektisk katten-efter-musen-leg mellem de tre på det isolerede laboratorium. Er robotten ægte, og hvis ja, hvad betyder det for verdensbilledet?

Denne film er allerede fra starten af en ganske interessant fortælling, da man som udgangspunkt har sprunget alle de tekniske elementer over og med vilje ikke fokuseret på processen, men nærmere resultatet. Filmen går helt tæt på den følelsesmæssige aspekter af menneskets første møde med en selvstændigt tænkende robot, og det giver meget stof til eftertanke. Hvordan ville man reagere i en samtale med en robot, som har alle menneskelige egenskaber? Her kommer Domhnall Gleeson på banen som en passende modspiller til den nye robotskikkelse – hans kejtede men intelligente statur passer perfekt ind i mødet med noget så banebrydende som en kunstig intelligens. Han formår at bringe den menneskelige naivitet i spil over for robottens list.

Robotten er selvfølgelig det vigtigste element i hele filmen, og her skuffer produktionen heller ikke. Den underskønne svensker Alicia Vikander passer perfekt ind i robotskikkelsen, da hun har et forførende og manipulerende ansigt, og samtidig den perfekte krop til at gøre figuren menneskelig kontra den umenneskelige. Hun agerer noget uopnåeligt og kan ikke blot manipulere med hovedpersonen, men får også tilskueren til at falde for hendes menneskelignende egenskaber. Effektmæssigt er figuren også helt fænomenal og minder om et sammenstød mellem Men in Black og A.I. – der er en hårfin balance mellem realisme og anti-realisme, hvilket er den perfekte cocktail til filmens meget mystiske instans.

Handlingsmønstret og plotudviklingen er præget af et meget intelligent manuskript, og der er absolut et af de bærende elementer i filmen. Historien bliver en meget nøje sammenstrikket fortælling af filosofiske overvejelser og almindelig menneskelig natur – her kommer der en lækker kontrast mellem Oscar Isaacs modbydelige attitude, Gleesons naivitet og Vikanders hypnotiske mysticisme og udgør den mest fængende del af fortællingen. Der bliver kastet utroligt mange bolde i luften, men alle bliver grebet med en særlig præcision, som gør filmen lige så skarpt og velovervejet som et klassisk skakspil.

Samlet set er Ex Machina en meget flot, skarp og intelligent fortalt film, som virkelig rammer plet i forhold til at danne et realistisk billede af kunstig intelligens. Skuespillet er skarpt, historien er betagende og udviklingen er ganske underholdende – man kunne dog godt have brugt lidt mere dramaturgi og lidt mere mørke i konceptet, men ellers er filmen ganske underholdende på mange punkter.

Ex-MachinaPIC5

video5disc

HD-kvaliteten kommer til sin fulde ret i løbet af handlingen – specielt på de futuristiske sci-fi-elementer, hvor man lægger ekstra meget mærke til detaljerne. CGI-elementerne i filmen er ganske overbevisende, og forsøger at få det til at være en umulig opgave at skelne mellem robot og menneske i sidste ende. Det hele virker meget mere realistisk i den skarpe kvalitet, og den fornemme redigering integrerer de fremmede effekter ind i den virkelige verden. Kvaliteten i personernes udseende og de skarpe detaljer i ansigterne, tøjet og desuden omgivelserne giver filmen et langt større realistisk præg over handlingen. Samlet set en billedside i topklasse.

lyd4halfdisc

Selve filmen er præget meget af dialog, men det er ikke noget negativt. Samtalerne er finpudset til perfektion, så man lægger mærke til alle tryk, følelsesmæssige udtryk og alle aspekterne af de kommunikative aspekter. Der er absolut ingen interferens eller forstyrrelser i redigeringen. Lydmixet fungerer også formidabelt i sin balancering af musikalske undertoner og dybe baslyde, hvilket giver en god dynamik i handlingen. Underlægningsmusikken skaber den rette stemning med en skarp baggrundsstemningsskaber, så man på alle tidspunkter kommer i den rette stemning. Samlet set også en lydside i den gode ende af skalaen.

Ekstra2halfdisc

Her kommer man tæt på nogle af tekniske aspekter af filmen, og får et indblik i, hvordan man skaber den realistiske historie med et strejf af fantasi. Der er ikke meget at finde, men de få klip formår dog at komme godt omkring processen og ideskabelsen.

samlet3½

Tak til Universal Sony Pictures Home Entertainment.

Anmeldelse skrevet september 2015.