Anmeldelse skrevet af Rasmus Krarup

Klip: bl.a. Mako Kamitsuma, Joe Walker & Stephen E. Rivkin
Musik: Harry Gregson-Willams, Atticus Ross & Leopold Ross

Chris Hemsworth som Nick Hathaway
Leehom Wang som Chen Dawai
Wei Tang som Chen Lin
Viola Davis som Carol Barrett

Cyberkriminalitet er en højaktuel trussel i verdensbilledet for tiden, da folk med den rette evne til at skrive og manipulere koder kan hacke sig ind nærmest overalt. Hackerne er efterhånden blevet den nye form for terrorister, og deres ’popularitet’ har spredt sig til det store lærred.

CfTWhS2XAIKi0_XA8KkW06ZnvyRZpxGYRPx9xMqj3-A

-ZrqUBR3a678uJz75ujHCBf9pzQpUy8YBw75ORbbI2g

Filmen tager udgangspunkt i en nedsmeltning af et atomkraftværk i Kina som resultat af et hacker-angreb. Den amerikanske og kinesiske efterretningstjeneste er ude, hvor de ikke kan bunde, og ser sig nødsaget til at søge hjælp hos berygtede hackere – heriblandt den fængslede Nick Hathaway (Chris Hemsworth), som kan få skåret sin straf ned, hvis han kan fange bagmanden.

Selve plottet lyder ganske godt på papir og sammen med den aktuelle krise med urørlige hackere, så passer konceptet perfekt ind i vores moderne samfund. Desværre formår filmen på trods af solide odds ikke at bane vejen frem til solid underholdning, og bliver i stedet en lidt lavmælt, mærkelig thriller. Michael Mann har været rigtig skarp med solide film såsom Heat (1995) og The Insider (1999), hvor tempoet, det velskrevne manuskript og klippeteknikken driver underholdningsværdien – i Blackhat halter manuskriptet en del, og man forstår egentlig ikke helt handlingens udvikling. Den blander nogle usammenhængende historier om hovedpersonens baggrund i fængsel med kærlighedsintriger og en heftig dosis international krise – det er mange tallerkner, som skal balancere på samme tid, og manuskriptet er ikke helt komplekst nok til at kunne rumme det.

Den første halvdel af filmen fungerer ganske godt, hvor man oplever en klassisk tematik med en ukendt skurk, som ingen kan fange. Så snart hovedpersonen bevæger sig ind i plottet, begynder tingene at vakle en smule, da hans personlige historie ikke helt indgår i en symbiose. Selve filmen rummer lidt for mange meningsløse indstillinger, hvor kameraet bare panorerer over forskellige scener eller ligegyldige montager – en film skal også have fyldstof i form af gadebilleder og landskabsøjeblikke, men her bliver det brugt i lidt for stort et omfang. Da filmen er godt over 2 timer, så kunne man sagtens have skåret mindst en halv time væk, da historien sagtens kunne koges ned.

Michael Mann er derimod en mester i forhold til at skabe nogle fede vinkler på sine action-sekvenser. Han bruger hyppigt højt oplyste, natlige omgivelser og det giver en meget speciel og underholdende effekt på billedsiden. Action-delen fejler ingenting i størstedelen af filmen, og giver nogle solide indspark til den ellers meget tekniske del. Dog er der lidt en ubalance mellem den strukturerede cyberkriminalitet og action-delens voldsomme effekt – filmen springer ofte fra den ene ende til den anden og det giver en meget speciel oplevelse.

Samlet set er Blackhat lidt af en middelmådig fiasko, som mister grebet om sin egen historie på trods af et lovende grundlag. Handlingen er mærkværdig, konceptet bliver kørt for langt ud og filmen i sig selv bliver slet ikke den filmoplevelse, man havde forventet. Overordnet set en middelmådig actionfilm, som hurtigt er glemt igen.

uZCpQhW3yUsxXiXq4ZZlb2H1_fLpmhxBHsCzDjFi-Wk

ncZPfYATrzEDEoPQOMBnjlXzqy8TckieMweiEBhUKSM

Billedsiden er helt sikkert en af de mest positive oplevelser ved udgivelsen, da HD-kvaliteten virkelig bringer det bedste frem i filmen. Ansigterne og mimikken kommer virkelig til sin fulde ret og man kan se hver eneste detalje på skuespillerne, som gør deres udseende unik. Desuden er hele billedopsætningen skabt til at lave en meget dyster stemning i handlingen, som er et særdeles godt kendetegn ved Manns scenografi. Farverne og de meget gråtonede omgivelser bidrager til det mørke univers af hacker-branchen, og billedsiden er overordnet set ganske fremragende.

hJePCFNkP5pl2qE-o2cZVBYv7WDhXWJ2bZ2NmVH5SbY

Lydsiden minder meget om billedsiden på det punkt, at hele opsætningen fungerer rigtig godt. Der er et lækkert samarbejde mellem bas- og diskantelementerne i filmen, som leverer solide lydoplevelser til surroundsound-systemet. Filmen kombinerer nogle solide sammenspil mellem dialog og sprængfarlige bevægelser på billedsiden, som er det punkt i filmen, der minder mest om en actionfilm. Samlet set er lydsiden også ganske fremragende.

fP1lANXYP2AjCMeKN1yv4DJkP2fj99LIyS_8BK5v-Jc

Anmeldelse skrevet juli 2015.

Anmeldelse lånt af BioJensen.