The Hobbit: The Desolation of Smaug

Smaugbanner

Peter Jackson gør det igen

Efter et helt års ventetid er det endelig blevet December, og tid til The Hobbit: The Desolation of Smaug, efterfølgeren til The Hobbit: An Unexpected Journey fra sidste år. Peter Jackson (Ringenes Herre) står endnu engang bag kameraet på filmen, som er den anden del af eventyret om Hobbitten, skrevet af J.R.R. Tolkien. Sidste film The Hobbit: There and Back Again kommer til December 2014.

fsdfs

Hobbitten Bilbo Baggins (Martin Freeman) er langvejs hjemmefra sine trygge faste rammer i The Shire. Sammen med sine nye bekendtskaber, troldmanden Gandalf (Ian McKellen) og 13 dværge anført af Thorin (Richard Armitage) er han på en farefuld mission, med det formål at generobre det gamle fortabte dværgkongerige Erebor. Vores venner har allerede gennemgået mange farefulde oplevelser, men må fortsætte deres færd øst på. Her stifter de både bekendtskab med formskifteren Beorn, de farlige skovelvere og kæmpe-edderkopperne fra Mirkwood skoven. Inden længe har de kæmpet sig gennem Middle-earth´s hårde terræn, og ender de i Laketown ved The Lonely Mountain, her går det op får dem at de snart kommer til at stå ansigt til ansigt, med deres mest frygtindgydende fjende nogensinde dragen Smaug.

4

The Hobbit: The Desolation of Smaug er en fantastisk film, og en fanstastisk rejse ind i J.R.R. Tolkien´s univers. Peter Jackson forstår virkelig at få det bedste ud af Tolkien´s bøger, når de bliver oversat til film. Når man ser filmen første gang virker det lidt ligesom historien ikke hænger sammen med den første film, men man kommer dog hurtigt ind i handlingen igen.

Højere tempo

Med en spilletid på næsten tre timen, kan filmen godt føles lidt langtrukken nogle steder, men der er hele tiden en historie der skal fortælles, og Peter Jackson er jo heller ikke en mand der går på kompromis på det punkt. Historien og tempoet i filmen er langt bedre end i ettteren, hvor det føltes som om dværgene var langsomme om at komme ud af starthullerne og igang. Her får man det som lidt manglede i Hobbitten 1, og det er kun godt. Selvom begge film er fantastiske.

3

Ligesom den første film er The Hobbit: The Desolation of Smaug optaget i HFR 3D med 48 billeder i sekundet, og det fungere rigtig godt, hvilket også var tilfældet i etteren. Billederne er hamrende flotte med stor detajlerigdom, og 3D delen er helt sikkert noget af det bedste der er lavet. Helt klart værd at ofre de ekstra penge og se den i 3D.

Nye og gamle ansigter

De fleste af skuespillerne fra etteren er heldigvis med igen, og Martin Freeman gør det godt som Bilbo, og er en værdig udgave af Ian Holms ældre version af karakteren. Men også Ian McKellen vender stærkt tilbage som troldmanden Gandalf, og Richard Armitage som Thorin. Vi møder også flere nye ansigter i form af Luke Evans som bueskytten Bard, og Evangeline Lily der spiller elveren Tauriel, hun er en karakter Peter Jackson selv har opfundet til universet. Filmen byder også på et herligt gensyn med Legolas spillet af Orlando Bloom, som vi kender fra Ringenes Herre Trilogien. Peter Jackson medvirker også i en kort rollen i begyndelsen af filmen.

2

Stor, større, Smaug

Dragen Smaug er selvfølgelig filmens hovedattraktion, et lunefuldt væsen der vogter over ufattelige rigdomme inde i The Lonely Mountain. Smaug er fantastisk godt animeret, og fra første gang han dukker op fra sit dyb, er man dybt imponeret. Benedict Cumberbatch som vi kender fra de nye Star Trek film, ligger stemme til Smaug. Hvis man kan lide Tolkien´s spændende eventyr univers skal man ikke snyde sig selv får denne fantastiske film, der er både humor og spænding i The Hobbit: The Desolation of Smaug.

Jeg giver filmen min varmeste anbefaling, jeg kan kun sige gode ting om Hobbitten 2, det er sådan en hyggelig film, som vil underholde og facinere de fleste. Jeg var helt sikkert godt underholdt, så skynd dig ind i biffen og se Smaug i sin fulde pragt.

3DHFR:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Special Effects:6 out of 6 stars (6,0 / 6)