Annabelle

Anmeldelse-af-Bio-film

Før Nattens Dæmoner var der Annabelle.
I gyseren ´Annabelle´ møder vi parret John og Mia, der under lykkelige omstændigheder venter deres første barn. For at glæde sin højgravide hustru, køber John en gammel og sjælden vintage dukke ´Annabelle´. Glæden varer dog kort, da en satanistisk kult kort efter invaderer huset. Natten ender med blodsudgydelse og selvom parret overlever, er deres pineser kun lige begyndt. En mystisk og ondskabsfuld kraft, har taget kontrol over ´Annabelle´ og den truer med at hjemsøge alle der kommer i kontakt med dukken.

Ab

Plat og ligegyldig
´Annabelle´er et spin-off til den ret så gode og overraskende gyser ´The Conjuring´ fra 2013. The Conjuring var instrueret af James Wan, der også har stået bag ´Saw´ og ´Insidious´ og skabte med filmen en solid gyser, der kunne få det til at rende koldt ned af ryggen på de fleste. Desværre er det ikke sådan med ´Annabelle´ instruktør tjansen er overladt til John R. Leonetti, og det har samtidig resulteret i en ringe gyser, uden de store overraskelser.
Med ´Annabelle´har man virkelig lagt op til noget, der bare skulle værer så skræmmende at vi ikke ville kunne sove den næste uges tid. Der er ikke de store gys at komme efter, og vi skal et stykke ind i filmen før der bare sker noget, der kunne være tilnærmelsesvis spændende. Man for hurtigt den opfattelse at filmen ikke kan leve op til sin rygte, og egentligt bare er en simpel mainstream gyser, der ikke burde få plads i biografen, men blot udkomme direkte på dvd/blu-ray.

fsdfs

Som med så mange andre gyserfilm er ´Annabelle´en prequel, eller forhistorie til en anden film, og har derfor et kendt navn at læne sig opad, og det er det der skal trække folk til. Der er ikke meget mere at komme efter i filmen, det er en typisk “cash cow” der bare er sendt til verden, for at pumpe så mange penge hjem til Hollywood som muligt uden at berige os med en værdig film. Men så igen hvad kan man også forvente sig, der er langt mellem de gode gyserer idag, og det er ´Annabelle´et godt eksempel på. Der er intet nydt under solen i denne ligegyldige “dukkefilm”.

Film:2 out of 6 stars (2 / 6)
Billede:5 out of 6 stars (5 / 6)

Anmeldt af Mark Hougaard