War for the Planet of the Apes

warape

Der hærger stadig krig mellem de sidste overlevende mennesker og de intelligente aber anført af Cæsar. Mennesket har endelig fundet abernes skjulested og tager derud midt om natten for at snigmyrde Cæsar, men han opdager dem hurtigt og får fat i de andre aber, desværre dræber den meget magt gale oberst (Woody Harrelson) Cæsars kone og søn. Opfyldt af had drager han afsted for at tage hævn og med tiden kommer der flere allierede, til hans side mod det endelige opgør mod mennesket.

1

Matt Reeves er manden bag filmen, og man må sige han har formået at lave en usandsynlig god film. Han har taget lidt af det bedste fra alle verdener, westerns, actionfilm og meget drama. En yderst værdig afslutning på trilogien, med imponerede effekter og en god historie. Matt Reeves der også stod for den anden film i serien har, kunne sætte sit præg og køre den i den retning han havde lyst til og det er blevet forbløffende godt. Man kan godt se han har lavet film i mange år og ved hvordan man skal føre kameraet og sætte stemningen for at holde tilskueren magisk bundet. Udover ‘Abernes Planet’ var han også manden der i 2010, lavede filmen ‘Let me in’, en genindspilning fra den originale svenske film ‘Lad den rette komme ind’. Men det han er mest kendt for er dommedags/monster filmen ‘Cloverfield’ som blev sindssyg hyped, den var et kæmpe hit og fik ros verden over dens måde at blive lavet på, også endda selvom det var set før i andre film. Det er helt vildt når man sidder og ser ekstra materialet, der finder man ud af hvor mange statister der egentlig er med til sådan en film, og hvor lidt aber der er.

2

Jeg blev personligt fanget i universet tilbage i 2001, hvor der allerede var lavet en remake med Mark Wahlberg, fik blandet kritik. Der er sket meget siden da og rigtig meget siden de originale film fra tredserne.

Dette er en tankevækkende film, der virkelig for en til at fundere over hvad man selv havde gjort?
Man holder egentlig med Aberne selvom menneskeheden er ved at uddø, som race og når man kan sidde med den tanke så har man gjort et godt arbejde. Den er visuelt smuk som gør at man ikke kan slippe filmen. Andy Serkis som mange kender fra film som ‘Ringenes Herre’ (Gollum), spiller Cæsar og beviser bare han er den bedste der er til motion capture. Selvom filmen vare 2 timer og 20 minutter er det ikke fordi man keder sig, den formår at bruge tiden godt. Woody Harrelson som spiller den gale Oberst der vil udrydde aberne, spiller vanvittigt godt. Matt Reeves har nok set lidt for meget ‘Dommedag nu’, hvor der er godt nok meget sammenligning mellem de to film.

En rigtig popcorns fortærende film, mange vil elske at se..

Film:5 out of 6 stars (5 / 6)
Ekstra:5 out of 6 stars (5 / 6)