Twin Peaks: The Entire Mystery

Twin-Peaks-Banner (1)

Hvem myrdede Laura Palmer? – Det er spørgsmålet der ligger på alles læber, da liget af en ung kvinde bliver fundet ved søen i den lille afsides by Twin Peaks. FBI-agent Dale Cooper (Kyle MacLachlan) bliver sat på sagen, sammen med den lokale sherif Harry S. Truman (Harry Ontkean). Snart går det dog op for dem at sagen ikke er helt så let at løse, og at alle indbyggere i Twin Peaks måske ikke er helt så uskyldige, som først antaget.

B1 (3)

David Lynch er kult
Twin Peaks” er skabt af David Lynch og Mark Frost, sammen har de skrevet og instrueret flere af afsnittene. Da serien kom til Danmark i 1990érne, lå den gaderne øde. Den var bare anderledes på den gode måde, det var en serie, der var kompliceret, var god til at holde spændingen hele vejen igennem, og så lige når man troede man havde regnet det ud, tog historien en helt ny drejning. ”Twin Peaks” var med til at skabe en interesse for mere spændingsopbyggede serien, med et genialt plot og gode velskrevne karaktere med dybde i. ”Twin Peaks” har helt sikkert været en milepæl, indenfor tv-serier og det er takket være den, der efterfølgende er kommet så mange gode til siden da.

B4

Velkommen til Twin Peaks
I byen ”Twin Peaks” hvor intet er helt som man tror, møder man en masse farverige karaktere, der alle gemmer sig bag deres mystiske facader, de har hver især deres egne historie at fortælle, men mange af dem har også ”lig i lasten” på den ene eller anden måde, og hvor man hele tiden holdes i et stærkt jerngreb, hen mod slutningen af hvert afsnit. Der dukker hele tiden spørgsmål op som man håber at få besvaret, men alligevel holdes man hen i det uvisse. Så er det heldigvis godt seriens næste afsnit kun er et klik væk. David Lynch forstår som ingen andre at skabe en krimi, hvor essensen af den gode historien, det flotte filmhåndværk og stemningen, bare lever videre i ens fantasi længe efter serien er slut. Med hans sans for detaljer skåret ud i pap, står alting bare ligeså klokkerent, som var det en helt ny serien man så, og fascinationen at gensynet består stadigvæk sin prøve til ug, her 24 år efter den gjorde sin debut hjemme i stuerne.

B2 (3)

Genial god Cooper
Når man ser skuespillet i serien er der heller ikke en finger at sætte på det, hele historien bliver spillet så proffessionelt, hvilket var lidt usædvanligt i tv-serier dengang. Så man helt glemmer det er fiction, og hvor mange af dem, dengang har været ganske nye i faget. Seriens absolut bedste karakter er efter min mening, den kaffedrikkende FBI-agent Cooper, hans rolige og karismatiske fremtonning, overgås kun af hans lynnende inteligens og evnen til at aflæse andre mennesker. Mens han formår at holder hovedet koldt under pressede situationer. Det er Kyle MacLachlans bedste rolle til dato og nok også den man bedst forbinder ham med. Sherif Harry S. Truman er også godt castet, en hård og retfærdig ordenshåndhæver og det perfekte match til Cooper.

B3 (3)

Ventetiden er endelig ovre
Med så genemført en tv-serie som ”Twin Peaks” er, skulle den da også bare udgives på Blu-Ray, og endelig er ventetiden ovre. Med den nye boks ”Twin Peaks: The Entire Mystery” er der virkelig lagt et stort stykke arbejde bag, at få den til at fremstå på sin bedste måde i funklende 1080P opløsning. Billedet fremstår ultra skarpt, med mange detaljer, og lyden er optimeret til bedste DTS HD MA 7.1. format, så du kan få den bedst mulige lyd i ørene. Den klassiske ”Twin Peaks” kendingsmelodi har aldrig lydt bedre. Boksen indeholder begge sæsoner på, og mere end 11 timers ekstra materialer med slettede scener, interviews og meget mere. Plus spillefilmen ”Twin Peaks: Fire Walk With Me”, det hele er præsenteret i en flot boks, der er enhver samler værdig.

Jeg kan huske jeg så ”Twin Peaks” da jeg var meget ung, og der var bare noget helt specielt ved den. Desværre nåede jeg aldrig at se slutningen dengang, så det har været rart at se hvordan det hele endte efter så mange år. Selvom den over tyve år gammel, er den bestemt værd at se eller gense igen. Historien om hvem der myrdede Laura Palmer, kan nu blive genset af en ny generation, da den bare er en kult serie. Så hvis du er til nervepirrende krimi er der ingen vej udenom, skynd dig at investere i dette mesterværk.

Serie:6 out of 6 stars (6 / 6)
Ekstra:6 out of 6 stars (6 / 6)

Læs mere om serien ved at trykke på dette logo: Twin Peaks (1990–1991) on IMDb