• Genre: Action/Eventyr/Sci-Fi.
  • Spilletid: 2 timer og 29 min.
  • Udgiver: Paramount Pictures.
  • Produktionsår: 2017.
  • Release: 9. november, 2017.
  • Findes på: 4K UHD Blu-Ray / Blu-Ray / DVD.

Transformers er tilbage i den femte film i franchisen, der hedder Transformers: The Last Knight. Den nye film fortsætte, hvor Transformers: Age of Extinction sluttede, og byder på både masser af action og imponerende special effekter. Men kan Michael Bay bliver ved med at overraske, eller er Transformers filmene ved at have nået toppen, det kigger vi nærmere på i denne anmeldelse.

1
Overlevelse skal findes i fortiden

I Transformers: The Last Knight møder vi en verden i krig. Optimus Prime er forsvundet og krigen mellem mennesker og Transformers er på sit højeste, hvor menneskeheden ønsker kontrol over jorden og ser kæmperobotterne som en stor trussel – både Autobots og Decepticons. Menneskehedens overlevelse er begravet i fortidens hemmeligheder og den ukendte historie bag kæmperobotternes eksistens.

Transformers er baseret på Hasbro’s populære legetøj og man må sige at Michael Bay har formået at skabe, et ligeså actionfyldt univers, der kun har været muligt med morderne special effekter og masser af fantasi. Noget af det der får Transformers: The Last Knight, til at adskille sig fra forgængerene, er at filmen fokuserer meget på oprindelsen bag Autobots og Decepticons. Man har tidligere kun set meget lidt til dette emne, i de tidligere film. Det har selfølgelig også været nødvendigt, at skabe denne baghistorie, både for at holde interessen for franchisen, men også meningen med at vide hvem, der kæmper og for hvad?

3
Det nye cast

Michael Bay skiftede stort set hele det originale cast ud efter Transformers 3, og selvom man lige skulle vende sig til helt nye ansigter i hovedrollerne, så har det ikke gjort filmene dårligere. Mark Wahlberg spiller endnu engang filmens menneskelige helt Cade Yeager og det tydeligt at se at actionfilm som denne er hans helt rette element. I de øvrige roller finder vi både Josh Duhamel, Laura Haddock og selveste Sir Anthony Hopkins, allesammen gode skuespillere man dog ikke føler har nok at arbejde med i en film som Tranformers: The Last Knight.

2
Flotte effekter, lidt for langtrukken

Der hvor Transformers: The Last Knight har sin styrke er helt sikkert i de vanvittigt flotte special effekter, når man ser filmen på 4K UHD bluray, følles det som om man selv er en del af underholdningen, alt står barberblad skarpt og hver eneste lille detalje er fremhævet. Desværre føles filmen alt for langtrukken og med en spilletid på 2,5 time, bliver alting bare trukket ud til det sidste, hvilket er en skam og man kommer lidt til at kede sig. Humoren i den nye film er desværre også forsvundet, og det er ærgeligt da de første film i franchisen var opbygget på den morsomme understemning. Transformers: The Last Knight er bestemt seværdig, for alle der elske bulder og brag, men forvent ikke at handlingen bliver sidende i hovedet, langtid efter du har set denne film. Det er god underholdning og ikke så meget mere end det.

Fake-4K-Banner

Effekter:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Ekstra:5 out of 6 stars (5,0 / 6)