This is Us: Sæson 1

dghdgh

“I følge Wikipedia, deler hvert menneske I gennemsnit fødselsdag med over 18 millioner andre mennesker Der er intet bevis på, at dét at dele fødselsdag, skaber nogen form for adfærds mæssigt sammenhæng mellem de mennesker. Hvis der er … har Wikipedia ikke fundet det for os endnu. ” Med de ord, bliver første sæson as ”This is us” indledt.

3

This Is Us er en Amerikansk drama serie af Dan Fogelman, der også er manden bag Crazy, Stupid, Love. Vi følger de tre søskende Kate, Kevin og Randall, og deres forældre, Jack og Rebecca. Kate og Kevin var to ud af de trillinger deres mor ventede. Den tredje var dødfødt. De kom til verden 6 uger tidligere end terminen, d. 31 August 1980, på deres fars 36 års fødselsdag.

1

Da deres forældre Jack og Rebecca havde ventet at skulle have 3 småbørn med hjem, beslutter de sig for at adoptere. Randall, der også er er født d. 31 August 1980 bliver nu den tredje bror. Familien har nu 3 børn og en far der deler fødselsdag.

2

I løbet af sæsonen, følger vi familiens historie fra 1980 til i dag. Serien er opbygget af nutidige optagelser og flashbacks. Vi følger begyndelsen af Jack og Rebecca´s liv sammen. Vi ser hvordan de tre børn vokser op, og de udfordringer familien står overfor igennem årene. Vi følger de tre børn i deres voksenliv, der er præget af deres opvækst. Familiemedlemmernes historier væver ud og ind i mellem hinanden, og for hvert afsnit, kommer vi tættere og tættere på, samtidigt med at vi bliver klogere på familiens dynamik og kriser.

4
Jack og Rebecca Pearson

Du kan nok huske Milo Ventimiglia som Jess i Gilmore Girls. Mandy Moore kender du måske som værende popsanger, eller som Jamie Sullivan i filmen A Walk to Remember. Sammen spiller de Jack og Rebecca Pearson – forældrene til Kate, Kevin og Randall. Deres ægteskab er under pres efter de fik deres 3 børn.

6
Kate Pearson

Kate har altid haft problemer med vægten, og det har været en stor del af hendes tilværelse siden hun var barn. På hendes 36 års fødselsdag starter hun i en vægttabsgruppe, hvor hun møder Toby. Kate har tidligere været Kevin´s personlige assistent, men selvom ansættelsen er slut, fortsætter hun med at komme ham til hjælp så snart han har brug for det. Kate spilles af Chrissy Metz, som du måske husker som ”Ima ‘Barbara’ Wiggles” i American Horror Story, freakshow.

5
Kevin Pearson

Kevin er skuespiller og har hovedrollen i TV-serien Man-ny – en rolle han ikke er stolt af. Han er en vellidt kendis, der hverken har problemer med økonomien eller med at finde attraktive kvinder. Han afhænger af sin søster Kate, til at hjælpe ham når tingene brænder på. Kevin potrateres af Justin Hartley, som du måske kender fra Smallville, hvor han spillede Green Arrow.

7
Randall Pearson

Randall er Jack og Rebecca´s adoptivsøn. Modsat resten af familien, er Randall afroamerikaner. Hans biologiske far, efterlog ham ved indgangen til en brandstation da han var spæd. Gennem sin opvækst, har Randall kæmpet med at passe ind i den hvide verden hvori han er opvokset. Randall spilles af Sterling K. Brown, som du måske har set som Christopher Darden i American Crime Story.

9
En Amerikansk familiekrønike?

Ved årets Golden Globe Awards, vandt This Is Us prisen for Bedste TV serie. Ved Critics’ Choice Awards, fik denne sæson prisen for Bedste Drama Serie. This Is Us har været en Amerikansk publikumssucces. Dog har jeg svært ved at få begejstringen helt op på samme niveau.
Man kan anse This Is Us som en ordinær Amerikansk familiekrønike – en krønike med en række twists, der til tider virker lige søgt nok. Om det er fordi jeg ikke har den rette forståelse for Amerikansk kultur, ved jeg ikke, men det virker af og til lidt for ”fløde”. Vi får indblik i familiedynamikken igennem flere generationer, og fra flere sider, men alligevel er der noget der ikke helt virker. Forsøget på at skabe tredimensionelle karakterer fungerer til dels, hovedsageligt på grund af de dygtige skuespillere.

Skuespillerpræstationerne er der ikke en finger at sætte på. Det er godt castet og sammenspillet er skønt. Jeg er især imponeret over Mandy Moore, som jeg ikke tidligere har anset som værende ret meget andet, end en popstjerne der også vil spille i kiksede romantiske dramaer. Jeg må dog overgive mig – hun er virkelig dygtig. Især skal hendes præstation som den ældre Rebecca nævnes.
Milo Ventimiglia brillerer i rollen som Jack, og han formår at vise et komplekst menneske. Både de mere og mindre charmerende sider af Jack, bliver potrateret så man tror på dem.

Ekstramateriale med opsat ærlighed

Ekstramaterialet består af et afsnit af ”The aftershow” omkring hver episode. I ”The aftershow” taler skuespillerne omkring de emner der er blevet rørt i det pågældende afsnit, og deres egent forhold til emnet. Det virker som ærlige samtaler, om end de til tider er en anelse polerede. Derigennem får vi skuespillernes egne tanker omkring hvordan det var at filme scenerne, og deres eget forhold til de pågældende emner.

Serie:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
Makeup & Set design:5 out of 6 stars (5,0 / 6)