• Genre: Drama/Eventyr/Action/Romantik.
  • Spilletid: 1 timer og 52 min.
  • Produktionsår: 2017.
  • Censur: 11 år
  • Release: 12 april, 2018.
  • Findes på: Blu-ray / DVD.

Det er ofte en sjældenhed at man ser en film, hvor historie, skuespil og fortæller kunsten er med til at skabe et stærkt indtryk, man husker længe efter filmen er slut. Sådan er det med ‘The Mountain Between Us’, der fortæller en stærk historie om kærlighed, eventyr og evnen til at overvinde selv de barskeste elementer.

2
Et flystyrt, der ændre alt

I ‘The Mountain Between Us’  følger man Ben Payne (Idris Elba) og Ashley Knox (Kate Winslet), to fremmede der styrter ned med fly og man lære at overleve sammen i det barske landskab, hvor kulden ikke er deres eneste fjende. Filmen er baseret på Charles Martins roman af samme navn og føles som en stærk rejse gennem sind og vild territorium. Filmen er instrueret af Hany Abu-Assad, der tidligere har stået bag film som ‘Omar’ og ‘Paradise Now’.

3
Back to the wild

‘The Mountain Between Us’ er først og fremmest en overlevelses historie, der ligger sig op af ligenede film som ‘The Wild’, ‘The Grey’ og ‘Vertical Limit, men det der adskiller den fra andre film i genren er den stærke kærlighedshistorie, der udvikler sig gennem filmen og som giver filmen en perfekt harmoni, mellem drama og action. Idris Elba leverede en virkelighedstro præstation, i rollen som kirurgen Ben Payne og man mærker tydeligt at han kæmper med et trauma fra fortiden. Hans modstykke i filmen spilles af, den Oscar vindende Kate Winslet, der i rollen som Ashley Knox, giver karakteren masser af viljestyrke, gå-på-mod og medmenneskelighed. Selvom filmen primært kun følger de to personer, så bliver den på intet tidspunkt kedelig og ensporet.

1
To menneskers kamp

Sammenholdet mellem de to fremmede mennesker skildres på en måde, hvor man både føler deres smerte, mod, styrke og båndende der dannes når man som mennesker kastes ud på ukendt grund og man derfor må sætte sin lid til andre i kampen mod overlevelse. Det gør filmen til en unik oplevelse, hvor man sidder tilbage og hele tiden håber på at de klare sig igennem de sneklædte bjerge og de farer der lurer frem mod civillasionen. Hvis man er fan af overlevelse film, kan ‘The Mountain Between Us’ stærkt anbefales, det eneste minus er dårlig brug af CGI, men det ødelægger ikke helheds oplevelsen. Her formår filmen at fortælle den enestående historie, som er ‘The Mountain Between Us’ og leverer spænding fra start til slut.

Ekstra:2 out of 6 stars (2,0 / 6)

Tusind Tak til 20th Century Fox/PR Nordic.