The High Sun

sunv1

With love from Croatia

Zvizdan er en kroatisk kærlighedsfilm, hvor produktionen dog har været af mere international karakter. Her har nemlig både Slovenien og Serbien foruden Kroatien været med i forhold til at skulle skrive manuskriptet. Filmen var Kroatiens bud på en kandidat til en Oscar for bedste udenlandske film, men den blev dog desværre ikke valgt iblandt de få nominerede. Men ikke desto mindre har filmen fået tag i kritikerne, hvilket har gjort at den blandt andet har vundet Jury Prize ved Cannes Film Festival.

1

Tre i én

Zvizdan fortæller 3 kærlighedhistorier i med 10 år imellem hver. Den første udspiller sig i 1991, den anden i 2001 og den tredje i 2011. Alle tre historier fortæller historien om forbudt kærlighed mellem to unge fra to forskellige landsbyer i Balkanområdet, hvor kærligheden er stærk, men hadet og familiebåndet til tider kan være stærkere.

2

Forvirrende men god

Zvizdan, eller the High Sun, som er filmens engelske titel er en stærk film. Det er langt fra den typiske kærlighedsfilm, men tværtimod en film som belyser de barske realiteter der også er til stede når forelskelse opstår hvor gammelt had ulmer. Det er en film hvor det er okay at der er stilhed, men det sker ikke uden at det er med det formål at trække tilskueren helt ind i filmens stemning. Noget som dog er lidt forvirrende at se på i starten og kræver at man har læst op på lektien inden man sætter Zvizdan på, er at de to hovedpersoner går igen og det virker forvirrende og kan ødelægge lidt af oplevelsen hvis man forsøger at skabe en sammenhæng mellem de tre historier, for selv om de med små referencer henviser smukt til hinanden, så hænger de altså ikke sammen og det tager en rum tid inden den bliver luret og den tid bliver taget fra filmens effekt desværre.

Film:4 out of 6 stars (4 / 6)

WalkThisWay-banner