The Birth of a Nation

ddgh

The Birth of a Nation er endnu et skud i rækken af film om undertrykkelse af et folkefærd, hvilket er noget som har fået en vis mængde taletid i forhold til kritikere, publikum og diverse filmevents verden over. Hvad der dog får lige præcis denne flm til at skille sig væsentligt ud, er ikke kun at Nate Parker er manusforfatter, instruktør og hovedrolleindehaver hvilket i sig selv er en ret farlig kombination når det kommer til at bevare et vis niveau. Det er i stedet det faktum, at Nate Parker i det samme år som filmen får premiere, ender i en større skandale med en voltægtsanklage, som er noget der fylder væsentligt i den historie som Nate forsøger at fortælle sin film, hvilket har medfødt en vis form for modvilje imod Parkers arbejde.

thumbnail_1
Fra ven til fjende

I The Birth of a Nation fortælles historien om slavedrengen Nat Turner, der vokser op som slave og tages med rundt for gennem bibelske ord at verificere at slaveriet opretholdes i de forskellige plantager, hvor slaverne behandles ganske forfærdeligt. Men efter at Nats kone voldtages af en gruppe slaveejere vækkes Nats vrede og han begynder at nære et indædt had til slaveejerne, hvilket får ham til at samle flere af sine medmennesker, da han finder ud af at han på ingen måde står alene med hadet. Her leder Nat et historisk slaveopgør, hvor slaveejerne i en del opstødende plantager systematisk bliver dræbt, hvilket var noget der var med til a skabe en kæmpe frygt hos slaveejerne i hele det, der dengang kaldtes ”mulighedernes land”.

thumbnail_2
Dont judge a book….

The Birth of a Nation lover at fortælle om et slaveoprør, men selve oprøret fylder et godt stykke under halvdelen af filmens spilletid. Til gengæld fokuseres meget på Nats historie og det kan til tider virke som om at den lidt forsøger at forklare hvorfor oprøret i det hele taget fandt sted, hvilket gør filmen exceptionelt personbåret og når man ved at den samme person har de tre største funktioner i filmens produktion, kan det være svært ikke at have en forfaldenhed til at overveje om Nate Parker måske fokuserer væsentligt på sin egen spilletid. Men det er dog ikke en ren filmfadæse vi ser her, da det er en god film for det brede publikum og skildringen af hvordan slavernes behandles af plantageejerne, er helt uden filter. På den måde er det langt hen ad vejen en god film, som fortæller en spændende historie, men man får altså ikke helt det, som man er blevet lovet, da den fokuserer så meget på Nats baggrundsfortælling og ikke på selve den historiske hændelse.

TUSIND TAK TIL VIAPLAY