• Genre: Action/Sci-Fi.
  • Spilletid: 2 timer og 17 min.
  • Udgiver: Columbia TriStar Film.
  • Produktionsår: 1991.
  • Release: 4. december, 2017.
  • Findes på: Blu-ray / 4K Ultra HD Blu-ray / DVD.

James Cameron er nok en af de filminstruktører, der har haft størst gennemslagskraft i Hollywood gennem tiderne og han har samtidig aldrig været bange for at prøve nye teknologier af. Der er ingen tvivl om, at de speciel effects han har udviklet sammen med ILM (Industrial Light and Magic), har været med til at skabe de film vi ser i dag. Meget af dette skyldes specielt en film, som James Cameron instruerede tilbage i 1991, kultklassikeren ’Terminator 2: Dommedag’. Filmen er flere gange blevet genudgivet, på både DVD, Blu-Ray og senere i en 3D-version. Nu er turen så kommet til 4K UHD Blu-Ray, hvor hele filmen er blevet redigeret til det højopløselige format.

T1
Kampen mod maskinerne

I ’Terminator 2: Dommedag’ vender en ny T-800 Cyborg (Arnold Schwarzenegger) tilbage i tiden, for at beskytte John Connor (Edward Furlong), der i fremtiden er menneskehedens leder, i kampen mod maskinerne. Skynet der styre maskinerne i fremtiden, sender dog en ny avanceret dræberrobot T-1000 (Robert Patrick), tilbage for at dræbe John Connor. Kampen om fremtiden, kan nu begynde!
’Terminator 2: Dommedag’ er uden tvivl, den bedste ’Terminator’ film der nogensinde er lavet, filmen har stået tidens tand og er stadigvæk altid en gensyn værd. Arnold Schwarzenegger der på det tidspunkt, ’Terminator 2: Dommedag’ blev indspillet, var verdens bedst betalte skuespiller. Selvom han havde begrænset replikker i filmen, huske de fleste nok de legendariske One-Liners ”I’ll Be back” og ”Hasta la Vista Baby”. Hans arbejde med at gøre, denne ”dræbermaskine” både skræmmende, men også sjov og på nogle områder menneskelig – Bliver udført til Bravur, på en måde kun Arnold Schwarzenegger formår at gøre. Samtidig er Linda Hamiltons karakter Sarah Connor, moderen til John Connor både intelligent, skeptisk og viljestærk – Faktisk en af de stærkest kvindelige karakterer i filmens verden.

T3
Banebrydende special effekter

Action scenerne i filmen virker stadigvæk solide i dag og fra hæsblæsende jagter i diverse køretøjer, til opgøret på Cyberdyne systems er der fuld action fra start til slut, der næsten for en til at miste pusten. Det store spring mellem praktiske effekter, til at gøre brug af avancerede computer effekter, virker som kvante-spring fra originalen fra 1984. Noget der tydelig ses, når Robert Patricks avancerede T-1000 genskaber sin krop af flydende metal, efter diverse kampe og skader.

T2
Flot visuel fornyelse

’Terminator 2: Dommedag’ er som sagt blevet, genrestaureret i 4K-opløsning scene efter scene. Det er en lang og tidskrævende proces, men resultatet er intet mindre end fascinerende. Filmen så allerede godt ud på Blu-Ray, men løftet til 4K, ser man alle detaljer langt tydeligere og tilføjelsen af HDR10+ fremhæver tydeligere detaljerne, i hver enkelt scene og det færdige resultat, ser fantastisk ud når man blæser det op på store skærme. Lyden på 4K UHD versionen, har desværre ikke fået samme løft. Der må man nøjes med samme 5.1 surround som tidligere, det havde været klædeligt at, give filmen et nyere lyd-format som Dolby Vision eller Atmos. Men det mangler desværre på denne udgivelse. Heldigvis er filmfejl i actionscener med Arnold Schwarzenegger blevet rettet, så man ikke kan se det er en stuntman der udfører dem længere.

’Terminator 2: Dommedag’ er intet mindre end en kultfilm, som kan ses utallige gange uden at blive kedelig, den er stadigvæk lige fed hver gang. James Cameron har skabt, en af de bedste film indenfor sci-fi genren nogensinde og har fået rettighederne til franchisen tilbage, så kommende ’Terminator’ film kommer til at følge historien, efter ’Terminator 2’ – Selvfølgelig med Arnold Schwarzenegger.

Real-4K-Banner

Film:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Ekstra:4 out of 6 stars (4,0 / 6)

Værd at vide:

• Arnold Schwarzenegger fik $15 millioner i løn, hans samlede dialog i filmen er 700 ord, hvilket svare til at han blev betalt $21.429 pr ord. “Hasta la vista, baby” kostede $85.716.
  • Den flydende T-1000 var faktisk planlagt til den første ‘Terminator’ film, men på grund af budget og begrænsninger i teknologien på det tidspunkt blev ideen droppet.
  • Linda Hamilton lærte faktisk at dirke låse med en papirklips, som kan ses i filmen. Linda Hamiltons tyve måneder gamle søn Dalton, kan ses i mareridts scenen på legepladsen og hendes søster Leslie Hamilton Gearren, medvirker i scener hvor der er to Sarah Connor.
  • Eneste ‘Terminator’ film, der blev nomineret til en Oscar, filmen vandt fire Oscars i kategorierne “Best Sound”, “Best Effects – Sound Effects Editing”, “Best Effects – Visual Effects” og “Best Makeup.

Videoen viser forskellen på Blu-Ray version fra 2009 og 4K UHD Blu-ray versionen fra 2017