• Skuespillere: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts, Ciarán Hinds, Mary-Louise Parker, Jeremy Irons, m. fl.
  • Genre: Drama/Thriller.
  • Spilletid: 2 timer og 20 min.
  • Udgiver: 20th Century Fox Home Entertainment.
  • Release: 19. juli, 2018.
  • Findes på: Blu-Ray / 4K UHD Blu-Ray / Blu-Ray Limited Steelbook / DVD.

En ballerina og en CIA-agents møde fører til intriger, der kan få Den Kolde Krig mellem USA og Rusland til at eskalere i spion-thrilleren ’Red Sparrow’, som vi har kigget nærmere på i denne anmeldelse.’Red Sparrow’ følger ballerinaen Dominika Egorova (Jennifer Lawrence), der efter en danseulykke, må indstille sin karriere som professional danser. For at forsørge sin syge mor, bliver hun hvervet til en hemmelig efterretningstjeneste, hvor hun lærer at blive en mester i at forføre, spionere en såkaldt Sparrow. Men mødet med en amerikansk CIA-agent, kan få spændingerne til at stige mellem de to supermagter, for hvem kan hun egentligt stole på.

1
Ballerinaen der bliver spion

’Red Sparrow’ er instrueret af Francis Lawrence, der også stod bag de tre sidste ’Hunger Games’ film. Han har endnu engang hyret Jennifer Lawrence til at indtage hovedrollen, denne gang i rollen som spion og ballerina – Så alt burde jo være perfekt, men det er desværre ikke sagen. Jennifer Lawrence gør faktisk et hæderligt stykke arbejde med at gøre filmen interessant og selvom hun nogle gange har spillet nogle mere specielle roller, som man så i filmen ’Mother’, spiller hun rollen som Dominika Egorova, med masser af overskud og karisma.

2
Langtrukken affære

Problemet med ’Red Sparrow’ er bare der sker for lidt, filmen føles trukket ud i mange lange spille scener, hvor der bare snakkes og ikke sker ret meget. Det er lidt en skam, da historien i filmen ellers virker ret spændende inden man ser den. Når man tænker på at filmen er en spion-thriller, havde man håbet på at se nogle flere action prægede sekvenser i filmen – Men dem er der langt imellem og det er en skam, da den kunne have resulteret i en bedre film. ’Red Sparrow’ skal dog have stor ros for dens slutning, der formåede at levere en ganske uventet ”twist”, som bare fejer tæppet væk under ens fødder. Men det er desværre ikke nok til at skabe en stærk film, som man kunne få lyst til at se igen. Man kunne godt have håbet på en mere overbevisende thriller, der var tættere pakket og med en bedre balance mellem handling og action, men det færdige resultat føles bare ikke godt nok udført.

Nearly-4K-Banner

Billede:6 out of 6 stars (6 / 6)

Tusind tak til 20th Century Fox / Pr Nordic.