• Instruktør: Brad Peyton.
  • Skuespillere: Dwayne Johnson, Naomie Harris, Malin Akerman, Jeffrey Dean Morgan, Jake Lacy, Joe Manganiello, m. fl.
  • Genre: Action/Eventyr/Sci-Fi.
  • Spilletid: 1 timer og 47 min.
  • Release: 23. august, 2018.
  • Findes på: Blu-ray / DVD / 3D Blu-ray / 4K UHD Blu-ray .

Primatologen Davis Okoye (Dwayne Johnson) er lidt af en primat ekspert, han arbejder i et natur reservat for dyr der ikke har det så godt. Her har han et meget stærkt bånd til gorillaen George, da han reddede ham fra krybskytter da han var to år gammel. George er ekstrem intelligent og har lært at kommunikere gennem tegnesprog, derudover har George igennem tiden lært at få sig en syg sort humor som kun ham og Davis forstår.

Men en nat bliver George udsat for et genetisk eksperiment, som styrter ned fra rummet. Nu vokser han med lynets hast og bliver mere og mere aggressiv og flygter fra reservatet imod Chicago og hærger alt på sin vej, imens hæren er på jagt efter ham for at stoppe ham engang for alle koste hvad det vil. Nu er det op til Davis og Dr. Kate Caldwell (Naomi Harris) at redde ham inden militæret får fat i ham, problemet er bare George er ikke den eneste der er blevet udsat for dette eksperiment, nu er der meget større trusler, som gør at Davis er nød til at få George på sin side igen så han kan hjælpe mod disse kæmpemæssige mutanter.

fjgj

‘Rampage Out of Control’ er løst baseret på Arcade spillet fra 1986 som handler om at nogle monstre hærgede forskellige byer, og det er egentlig hvad der svare til plottet i denne film. Og selv om det er plottet i denne film, så er det faktisk dejligt forfriskende i stedet for alle de remakes af gamle klassikere eller nummer 6 i en eller anden filmserie, jeg savner noget kreativitet og noget nyt.

Det kan det godt være det ikke er den største filmkunst der vil vinde store internationale priser, men ren underholdningsværdi betyder også en del. Og underholdning må man sige man får i denne også selvom det er en hjernedød actionfilm, hvor du bare kan slå hjernen fra så fungere filmen hele vejen igennem, lige fra de voldsomme action scener med computergrafikken, som er i top til de små sjove scener der gør at man trækker på smilebåndet og små klukker.

gdgsd

Selve kameraføringen er faktisk også gjort ret godt, så man må sige instruktøren har gjort et ret godt job, også selvom han ikke har lavet så mange film. Instruktøren hedder Brad Peyton, et navn der måske ikke får en klokke til at ringe ved så mange. Brad gav os tilbage i år 2010 familiefilmen ‘Hund og kat i mellem’ og derudover har han lavet filmen ‘Journey to the Mysterious Island’ og ‘San Andreas’.

Journey og San Andreas er også med Dwayne, så man må formode de ved hvor de har hinanden. Der er annonceret et par kommende projekter han skal stå for og det er ja en efterfølger nemlig ‘San Andreas’ nummer to, og så skal han stå for filmen ‘Just Cause’ som bygger over den populære spil serie. Dwayne Johnson som også går under navnet The Rock viser også i denne film, hvorfor han er en af de bedst betale skuespillere i branchen (kun overgået af Mark Wahlberg).

gdgd

Han formår at lave en film hvor han kan komme hele vejen rundt med humor, drama og action. Han køre måske lidt meget på rutinen i denne film og til tider kunne man godt ønske sig lidt mere af hans komiske side, for der er han virkelig god (det viser han i film som ‘Jumanji’ og ‘Baywatch’). De one-liners der er i filmen kunne godt være skrevet bedre, eller måske hvis de bare havde brugt lidt længere tid på at finde på dem. Gorillaen George har fået dejligt med personlighed og er en lige så stor karakter som skuespillerne i filmen, og det er sjældent det ses i monster film. Sidst jeg oplevede det var i Peter Jackson´s ‘King Kong’ tilbage fra 2005. Så stor applaus til denne film for denne oplevelse.

Udover Dwayne Johnson i denne film har vi også andre skuespillere som Naomi Harris, som spiller Dr. Caldwell. Naomi Harris som fik sin store internationale gennembrud i nummer to og tre af ‘Pirates of the Caribbean’-filmene og som var Bond-babe tilbage i 2012 i filmen ‘Skyfall’. Hun blev i 2017 nomineret både til en Oscar og Golden Globe for hendes præstation i filmen ‘Moonlight’, men hun vandt desværre ingen af dem. Derudover har vi skønne Malin Akerman og Jeffery dean. Ekstra matrialet i filmen er faktisk ganske underholdene. Synes ikke du skal snyde dig for denne film, så kald gutterne sammen og nyd det ene monster større end det andet som går amok i storbyen.

Billed:3 out of 6 stars (3 / 6)
Lyd:3 out of 6 stars (3 / 6)
Ekstra:3 out of 6 stars (3 / 6)