Paddington

PADbanner

London bliver aldrig det samme igen

Efter et jordskælv har ødelagt hans hjem i det mørkeste Peru, drager en ensom bjørn mod London for at finde et nyt hjem. Her skal han finde en familie der vil tage sig af ham indtil han finder den opdagelses rejsende der var i Peru for mange år siden. Han ender på Paddington stationen, og er lige ved at miste modet da familien Brown kommer forbi, de tager ham med hjem så han har et sted at bo og beslutter sig at navngive ham Paddington.

Paddington og familien Brown har lidt problemer i starten, for det er ikke nemt at gå fra en jungle til et storby liv midt inde i London, og med en bjørn i huset er man ikke sikker for uheld. Mr. Brown er ikke så glad for at han bor i huset og ser gerne de finder et andet hjem til ham, men efter et stykke tid finder han ud af at Paddington har brug for familien og familien har brug for ham. Paddington begynder at lede efter den opdagelses rejsende, men det er ikke altid så nemt og da en gal museums direktør opdager at der er en talende bjørn i Londons gader, er han lige pludselig en jagtet bjørn. Men er man engang blevet optaget af familien Brown, så skal de nok komme en til undsætning, om de så skal gå igennem hele Londons kloak system.

PAD2

Hjertevarm og hyggelig

Paddington er en dejlig hyggelig familie film som de mindste vil elske over alt på jorden for hvem kan dog hade en bjørn med en forkærlighed til marmelademadder? Det er en Hjertevarm og hyggelig film med en sådan charme at der ikke vil gå længe før børnene vil se den igen. Den er morsom, fængende, fuld af spas og charmerende en familiefilm som en familiefilm skal være. Filmen er instrueret Paul King og faktisk har han også været med til at skrive manuskriptet til filmen. Han har før lavet nogle engelske film som man ikke rigtig har hørt om før, men med denne skal han nok komme videre med karrieren.

Han har skabt en film med sådan en charme og humor at selve animationen er i topklasse, resultatet er en familie film der kan ses igen og igen. Paddington så dagens lys i 1958, da den engelske forfatter Michael Bond tryllede ham frem på papiret som siden hen har gjort at der er kommet utallige efterfølgere om den lille brune bjørn der elsker marmelade madder og altid kommer ud for sjove ulykker.Derudover er der også kommet nogle tv-serier der omhandler Paddington og familien Brown, men af spillefilm har vi nu den første.

PAD1

Morsom og familie venlig

Nicole Kidman er med i denne film som den gale museums direktør der gerne vil ha fat i Paddington så hun kan udstoppe ham, desværre for hende er den rolle bare i vejen for filmen, for den har allerede drama, action og humoren så hun er helt overflødig, og til tider er karakteren også for meget som man egentlig ikke gider at se på. Men som sagt er det alligevel en morsom og familie venlig film, som faktisk også er en del samfunds kritisk. Den viser hvordan nutidens London og nok over hele verden, hvordan folk bare går i deres egen verden og ikke snakker med andre eller hilser på andre.

Derudover har den også gemt racisme i sig ikke i så store mængder så børn måske helt opfatter det, men de voksne der nu sidder og ser med vil opfange det med det samme. Jeg tror ikke det er sidste gang vi ser noget til denne dejlig marmelade elskende bjørn og familien Brown, det håber jeg ihvertfald ikke. Det er en rigtig lørdags film hvor man bare skal finde dynerne frem, en kæmpe pose slik på bordet også er der dømt råhygge for alle pengene.

Film:4 out of 6 stars (4 / 6)