Pacific Rim

PAcbanner

‘Pacific Rim’ er instrueret af den legendariske succes instruktør Guillermo del Toro, manden bag store film som ‘Hellboy’ 1 og 2,og Oscar vinderen ‘Pan’s Labyrint’. Han har også produceret mange af de store Dreamworks animationsfilm, og været med inde over et bredt udvalg af gyserfilm de sidste mange år. En innovativ instruktør, der forstår at skrue en film godt sammen. Her er ‘Pacific Rim’ ingen undtagelse. I ‘Pacific Rim’ ser jordens fremtid meget dyster ud. For mange år siden steg en ganske ukendt race op fra Stillehavet mørke dyb, en kæmpe hær af gigantiske monstre kaldet ‘Kaiju’. De startede en krig, som kostede millioner af mennesker livet, uden at menneskeheden var i stand til at forsvare sig overfor fjenden.

pacific-rim-2

Så for at bekæmpe de skyskraber høje ‘Kaiju’, begyndte man at bygge et helt nyt våben ‘Jaegers’ (Tysk får jægere) som er gigantiske robotter, styret af to piloter hvis hjerner er forbundet af en nerveovergang. Men selvom ‘Jaeger’ robotterne er vores sidste bud på at vinde krigen, så er ´Kaiju´monstrene alt for stærke, og snart ligger hele verdens skæbne i hænderne på en tidligere traumatiseret ´Jaeger pilot og en uerfarende rekrut, der i fællesskab skal slå et sidste slag for verden, i en gammel udtjent `Jaeger´fra fortiden.

pacific-rim6

Fra første øjeblik imponerer Pacific Rim, filmen giver en det man regner med monstre mod robotter, det var det man kom for og det levere den. De visuelle effektter er bare hamrende flotte, det er tydeligvis en Hollywood blockbuster med et kæmpe budget. Der er ikke sparet på noget her og det kan ses – Sådan. De tårnhøje Jaegers og Kaiju er flot lavet, og man kan ikke lade være med at tænke på film som Transformers og Godzilla, hvor de helt sikkert har hentet inspiration fra. Pacific Rim er dog stadigvæk sin egen, i bedste del Toro stil. Charlie Hunnam kendt fra `Sons of Anarchy` spiller hovedrollen som Raleigh Becket, og gør det rigtig godt, han har helt sikkert talentet til at nå langt.

mx523823c5

Idris Elba fra ´Thor´filmene og ´Prometheus´ gør også et godt stykke arbejde som Pentecost. Desuden medvirker `Hellboy` Ron Pearlman og Rinko Kikuchi som Hunnams sidekick. Havde glædet mig meget til at se Pacific Rim, nåede den desværre ikke i biffen, hvor den også blev vist i 3D, så den i 2D på bluray, det er netop sådan en film der bare skal se i høj opløsning, alt andet ville være en skam. Så selvom historien måske ikke en så lang, ændre det ikke det store. Pacific Rim er en af de fedeste film, der er kommet i år, hvis man er til god action og Sci-fi er denne film ikke til at komme uden om. Helt sikkert en film der høre til i enhver samling.

Pacific Rim (2013) on IMDb

Anmeldt af Mark Hougaard

Tak til Fox-Paramount Home Entertainment/Pr Nordic.