Oz the Great and Powerful

OZbanner

I ”Oz the great and powerfull” møder vi den unge plattenslager, Oscar som går under navnet Oz. Han ser muligheden for at slippe væk fra sin skæbne i en luftballon, men havner i en storm og ender i landet Oz, hvor han møder den gode heks og skal redde landet Oz fra den onde heks. Men Oz finder hurtigt ud af at den onde heks i virkeligheden er den gode og at den gode heks´ søster er den onde og nu begynder kampen mod tiden, for at redde landet fra hendes onde kræfter.

oz02

Der er blevet lagt op til et fantastisk eventyr, som skal fortælle den fascinerende historie om troldmanden tilblivelse i Oz, der foregår inden Dorothy lander i Oz da hun blæser væk med skypumpen i filmen ”Troldmanden fra Oz” fra 1939. Desværre er historien relativt udmagret og ikke noget der får seeren til at falde på halen af bare overvældelse. Samtidig er effekterne ikke noget at råbe hurra for og med den teknologi som publikum har vænnet sig til i dag, kan det blive en kilde til irritation at se på den dårligt udførte abe, som følger Oz igennem filmen.

oz04

Til gengæld er der mange fine paralleller til filmen fra 1939, som gør ”Oz the great and powerfull” ganske hyggelig at se, hvis man kan se bort fra de halvhjertede effekter og historien, som ikke helt holder vand. Samtidig er det en udmærket film for de mindre børn, da der -til trods for en stor krig mellem det gode og det onde- ikke er tale uhygge på nogen måde, er filmen fin for de mindre børn og en smule hyggelig for dem der så ”Troldmanden fra Oz” i deres barndom. Dog lidt en skuffelse i forhold til traileren.

Anmeldt af Mia Christensen