• Genre: Krimi/Drama.
  • Spilletid: 1 timer og 54 min.
  • Produktionsår: 2017.
  • Censur: 11 år
  • Release: 12. april, 2018.
  • Findes på: Blu-ray / 4K Ultra HD Blu-ray / DVD.

Der er blevet begået et mord ombord på Orientekspressen, hvem er den skyldige og hvordan stopper man en udspekuleret morder på et kørende tog? Mester detektiven Hercule Poirot er manden der skal løse mysteriet i filmen ‘Mordet i Orientekspressen’, der er baseret over Agatha Christie krimien af samme navn. Kenneth Branagh har stået for instruktionen af dette vellykkede genindspilning af filmen fra 1974 og han har skabt en film med masser af gåder og vellykkede twists.

1
Hercule Poirot er tilbage

Kenneth Branagh spiller selv hovedrollen som den altid excentriske belgiske detektiv Hercule Poirot og han får brug for alt hans ekspertise på området, da et mord bliver begået på Orientekspressen, som han rejser med. Det bliver en svært opgave at finde gerningsmanden blandt togets mange rejsende og en større afhøring blandt de mange kulørte personager, bliver et mystisk puslespil hvor alle enderne skal samle og efterforskes. Så den gode detektiv kommer sandelig på overarbejde.

Med ‘Mordet i Orientekspressen’ er det lykkedes Kenneth Branagh, at samle et stort hold af kendte ansigter der tæller både  Penélope CruzWillem Dafoe, Daisy Ridley, Leslie Odom Jr. Johnny Depp, Josh Gad, Derek Jacobi, Michelle Pfeiffer og Judi Dench, det er alle sammen gode skuespiller, der gør deres bedste for at få filmen til at være underholdene. På mange områder lykkedes det da også, men alligevel savner man at de havde haft lidt mere spilletid og det er en skam at så gode skuespillere ikke for lov til at udfolde sig noget mere. Kenneth Branagh leverer en flot præstation i rollen som Hercule Poirot og hans evne til at sanse og visualisere under hans detektivarbejde er godt skildret i filmen.

2
Visuel flot drama

Både mystik og drama fungerer rigtig godt i filmen og man prøver selv at regne ud hvem morderen er, men den er svær at gennemskue da man hele tiden for nye informationer der flytter fokus et andet sted hen, det gør at filmen ikke taber pusten udenvejs – det er godt gået Branagh. Samtidig er visuelle billede intet mindre end fremragende, fra de første scener i Egypten og hele togrejsen gennem alperne formidles flot på 4K Ultra HD Blu-ray. Detaljerne står ultra skarpt og giver en følelse af selv at være med på turen, fra bedste vinduerække.

Kan varmt anbefale ‘Mordet i Orientekspressen’, her får du masser af krimi og mystik, hele vejen frem mod slutningen. Hercule Poirot er tilbage for en ny generation og hvor har man savnet denne belgiske mastermind, der har brilieret i Agatha Christie universet. ‘Mordet i Orientekspressen’ er den første i rækken af krimier fra Agatha Christie der bliver genindspillet, den næste film ‘Døden på Nilen’ ventes at få premiere i 2019.

Real-4K-Banner

Film:5 out of 6 stars (5 / 6)
Billede:6 out of 6 stars (6 / 6)