Logan

Loganbanner

Hugh Jackman er tilbage i rollen som Logan, i den tredje solofilm om muttanten, der har været en vigtig del af X-Men universet siden starten. Efter 17 år i rollen som Logan/Wolverine er filmen, samtidig et farvel til Hugh Jackman’s karakter, det er lidt vedmodigt, men Logan er bestemt er værdig afslutning på det hele.

Logan foregår i år 2029, hvor alle muttanterne er tæt på at være udryddet. Logan/Wolverine lever et isoleret og ensomt liv, hvor alkoholen har taget styringen og tilbringer tiden med at være limousine chauffør nær Mexico’s grænse. Hans eneste venner er Caliban (Stephen Merchant) og Professor X (Patrick Stewart) der er alvorligt syg. Logan’s forsøg på at gemme sig for omverdenen for en brat ende, den dag en mystisk kvinde dukker op med et barn, og beder om hans hjælp til at bringe pigen, der besidder superkræfter i sikkerhed.

1
Stærk oplevelse

James Mangold har med Logan, skabt en enestående film der ikke ligener nogle af de tidligere solo-film, eller for den sags skyld X-Men. Man mærker tydeligt at James Mangold, har skabt en mere mørk og dystert billede af Wolverine, til den sidste film om muttanten. Historien i Logan er er godt miks af drama og action, tilsat mere vold og blod, virker den som en solid road movie med masser af gennemarbejde scener. Selvom filmen er forholdsvis lang, så bliver den på ingen måde kedelig, da der er en god afveksling mellem filmens stillestående og actionfyldte scener.

2
Logan er tilbage

Hugh Jackman der har spillet rollen som Wolverine igennem 17 år, har gjort det godt gennem alle Marvel’s X-Men og solofilm om Wolverine. Logan er bestemt ingen undtagelse, der er mere fokus på drama, og det interessant at se ham som en nedbrudt mand, der prøver at kæmpe sig vej tilbage til den stærke mutant han engang var. Logan er generelt en stærk film på skuespiller siden, og specielt Patrick Stewart der  som professor X, en rollen som han har spillet gennem rigtig mange år. Dafne Keen viser hvæser også klør, som den unge mutant Laura, det bliver spændende at følge hendes udvikling fremover.

Med Logan har Marvel skabt en solid Wolverine solofilm, der både er stærk og velskrevet, men også bemærkelsesværdig afslutning med Hugh Jackman’s store arbejde som muttanten med adamantium kløerne, filmen henvender sig mest til fans, der har fuldt med siden starten, da den ellers ikke ville give så meget mening. Men hvis man er Marvel fan, så er dette en absolut Must – See movie.