Hidden Figures

Hiddenbanner

I 1960’erne er USA og Rusland imod hinanden i et kæmpe rumkapløb om at få en mand ud i rummet, men NASA har lidt svært ved at knække koden og kommer hurtigt bagud, så de har brug for alt den hjælp der findes.

De tre afro-amerikanske kvinder Katherine, Dorothy og Mary er Genier inden for hver deres felt, de må nu hjælpe til med alt hvad de har for at få astronauten John Glenn op i rummet og USA i førertrøjen. Det er ikke nemt for dem, da de til dagligt bliver udsat for både racistiske og Chauvinistiske udfordringer. Men selvom det er hårdt arbejde har de deres finger med i spillet, som bliver en afgørende effekt i rumkapløbet.

1

Hidden Figures er en film baseret på en virkelig hændelse der foregik sidst i 50’erne og i starten af 60’erne da rumkapløbet var på sit højeste. Filmen er instrueret af Theodore Melfi, manden der gav os filmen “St. Vincent” med Bill Murray tilbage i 2014. Theodore Melfi har formået at lave en sød og charmerende Feel-Good-Film, med noget på hjertet.

Filmen handler meget om rumkapløbet, men også en del om raceadskillesen der foregik i 60’ernes USA, det ser vi da Kathrine skal løbe lidt over en kilometer i høje hæle bare for at komme på toilet, da der ikke er et til farvede i den bygning hun arbejder i. Filmen er super flot lavet i rigtig 60’er stil med masser af farverige kjoler, flotte biler og sprød musik, selve soundtracket kan godt anbefales at give en chance da det er Pharrel Willams der har stået for det, virkelig sprødt.

Theodore Melfi har fået fat i nogle gode skuespillere til at portrættere disse tre stærke kvinder der hjalp NASA. Grunden til at han fik ideen til filmen, var da Kathrine Johnson tilbage i 2015 fik overrakt friheds-medaljen for sit arbejde hos NASA gennem årene. Til at portrættere dem har han fået fat i Taraji P Henderson, Octavia Spencer og Janelle Monáe.

Taraji og Octavia er to garvede skuespillere hvor Janelle egentligt er kendt inden for filmverden for hendes sangstemme, hun har været med inde over flere soundtracks på diverse film. Octavia spencer har vundet en oscar i sin karriere i filmen “Niceville” tilbage fra 2011, endnu en film der handle om raceadskillesen der har foregået over i Amerika. Hun blev også nomineret for hendes præstation i denne film, men vandt desværre ikke.

2

Udover de tre dejlige kvinder på rolle listen har vi også Kevin Costner som spiller Al Harrison, manden som står i spidsen for hele operationen, en lidt tam rolle for ham hvis man tænker på hans tidligere år i hans karriere. Derudover er der Kirsten Dunst og Jim Parsons, manden som alle kender som Dr. Sheldon Cooper fra tv-serien “Big Bang Theory”. Filmen lyder måske ikke lige som en man gider se, men hvis man giver den en chance, går der ikke mange minutter før man har overgivet sig og lader charmen dale ned over en film der vil overraske en på alle tænkelige måder og når den er færdig har du lyst til at se den igen.

Filmen er hyggelig, sjov, charmerende, rørende og nok en af mine ynglings film for i år. Filmen har også en del ekstra materiale der er værd at bruge sin tid på alt fra slettede scener, Gallerie fra filmen, dokumentar om Kathrine Johnson og meget meget mere. Det er lækkert det ikke bare er ekstra materiale der tager fem minutter og der er virkelig noget ved det, men man kan også sige det er en historisk film så der er selvfølgelig en del at tage fat i.

Tusinde tak til fox-paramount for denne fantastiske film.

Film:5 out of 6 stars (5 / 6)
Billed:5 out of 6 stars (5 / 6)