• Genre: Action/Sci-Fi/Thriller..
  • Spilletid: 1 timer og 49 min.
  • Produktionsår: 2017.
  • Anmeldt af: Christian Bott.
  • Release: 8. Marts, 2018.
  • Findes på: Blu-ray / 3D Blu-ray / DVD.

En række naturkatastrofer så voldsomme er begyndt at ramme jorden, derfor bliver der bygget et netværk af satellitter kaldet Dutch boy som kan overvåge vejret og holde katastroferne væk. Der har ikke været nogle katastrofer i flere år, men lige pludselig kommer de en efter en, så satellittens designer Jake (Gerald Butler) må tage en tur ud i rummet for at finde fejlen på anlægget. Men han finder hurtig ud af at det ikke er en fejl og nogle har fundet en vej til at bruge anlægget som et våben. Tiden er knap så skal arbejdes hurtigt og snedigt, for hvem kan der stoles på?

1

‘Geostorm’ er skrevet og instrueret af Dean Devlin manden der i halvfemserne var med til at give os filmene ‘Stargate’, ‘Godzilla’ og ‘Independence Day’ og andre store film igennem nullerne. Han har haft en kæmpe indflydelse i film verdenen med disse film som i dag er blevet klassikere som andre instruktører kigger på når de laver film. Men alligevel vil han lave en ny udgave af filmen ‘Stargate’, synes personligt det er en skam og kan ikke se hvorfor man skulle gøre det, så er det kun for pengenes skyld. Nu er tiden så kommet til endnu et naturkatastrofe film, som giver sit eget bud på verdens ødelæggelse, men som de andre film ‘The Day after Tommorow’, ‘2012’, ‘San Andreas’, så er det ikke moder jord der går amok, men mennesket der fremprovokerer naturhændelserne. Filmen er okay, men vil sige ‘The Day After Tommorow’ fra 2004 nok er den bedste katastrofe film der er lavet (efter min mening). Men denne er også fin, kan godt lide plottet med at nogle er korrupte og bruger det til deres egen vilje og hvem kan man stole på?

2

Visuelt er dette en flot film, med en masse gode effekter, men så heller ikke mere positivt. Det er en fin film at slukke hjernen til og lade den sive ind, men der er bare for mange fejl i filmen som desværre ødelægger oplevelsen lidt. Gerald Butler der nok er mest kendt for sine roller i film som ‘300’, ‘PS i love you’ og ‘Olympus has fallen’ er en travl herre og der kommer mange film der ser utroligt spændende ud. Udover ham er filmen spækket med stjerner, som Jim Sturgess, Ed Harris og Andy Garcia som USA’s Præsident. Skuespiller præstationer synes jeg ikke der er noget at sætte en finger på, det er mere nogle af replikkerne der er lidt for åndssvage. Det virker lidt som noget macho fis, hvem kan puste sig mest op for at skræmme den anden og det er lidt trist at de har valgt at gøre det. I filmen har Jake en datter, men også der synes jeg der bliver overspillet lidt for meget, hun spiller lidt som om hun er ældre og til tider hans mor, det ødelægger scenerne. En fin film som man godt kan se flere gange, men en ny klassiker er det ikke. Som mand med lidt action i blodet var det en okay film at slappe af til, men er glad for jeg ikke tog i biografen for at se den så god var den heller ikke.

Billed:3 out of 6 stars (3 / 6)
Lyd:3 out of 6 stars (3 / 6)

Tusind tak til Warner Bros. / Pr Nordic.