Futurama – Sæson 8

Futubanner

Futurama er skabt af tegneren Matt Groening, der er kendt som manden der gav os Kult tegnefilm serien The Simpsons. En ikke helt normal amerikansk familie, der er baseret på Matt Groenings egen opfattelse af sig selv og hans egen familie. Efter kæmpe succesen med The Simpsons, der er den længeste kørende tegnefilm serie nogensinde, lavede han i samarbejde med David X. Cohen tegneserien Futurama, serien kørte på Fox fra 1999-2003, hvor den efterfølgende blev droppet. Men efter et højt dvd salg og stor interesse på tv stationen Adult Swin (en underkanal under Cartoon Network), valgte man at lade serien fortsætte igen. Dette er dog den sidste sæson der runder serien af.

Fagre nye Verden

Kort resume af Futurama. Pizzabudet Philip Fry lever et liv, der går lidt i tomgang, ved et uheld nytårsaften 1999 kommer han til at nedfryse sig selv. For så først at vågne 1000 år ude i fremtiden, nu har han en ny chance for at starte forfra. Han får job hos Planet Express Corporation, et stor intergalaktisk fragtfirma, der fragter pakker til alle kroge af universet. Her møder han nye venner i form af den noget speciele besætning, hans kaptajn Leela, et smuk enøjet rumvæsen med attitude, Bender en robot med mange menneskelige træk og sære tendenser.

Billed18

Nye galaktiske løjer

Futurama sæson 8 byder på endnu flere galaktiske løjer når Fry og resten af besætningen på Neutopia vender tilbage. De sidste 13 episoder i sæson 8 runder serien af. Jeg har egentlig aldrig brugt så meget tid på at se Futurama, måske mest fordi jeg troede serien var en knap så vellykket udgave af The Simpsons, det er den nu ikke, Futurama har dens helt egen historie og charme, det er en lidt speciel humor, men den er god til at fokusere på galaktiske venskaber og det uventede. Hvorimod The Simpsons mest fokusere på billedet af den typiske amerikanske familie, tabuer og et farvel til janteloven.

Billed3

Speciel humor

Karakterene ligner dog meget hinanden i de to serier, når man ser på kropsfacon, holdning hår osv, i Futurama er de dog opgraderet til at leve et liv på en anden planet i fremtiden. Men det gør heller ingenting da grundideerne og infaldsvinklen til serierne er vidt forskellige. Futurama er nok en serie man skal have set nogle afsnit af, før man helt forstår universet, men jo mere man ser desto mere glad og overrasket bliver man for den. Hvis man kan lide den specielle humor, bliver man helt sikkert hængende. Den kræver dog også man har fuldt med fra start af, da det ellers godt kan være svært at sætte sig ind i karakterenes handlinger, for at se deres udvikling og de udfordringer de udsættes for.

Samlet set er det en god afrunding på serien, det er lykkes at holde tempo, humor på samme høje niveau. Udvikle karakterene meget undervejs, så alle fans af serien kan blive tilfredse. Flot stykke arbejde til Matt Groening og har kreative team.

Læs mere om filmen ved at trykke på dette logo: Futurama (1999– ) on IMDb

//