Darkest Hour

qq

‘Darkest Hour’ er et historisk drama, der fortæller historien om en af de mest legendariske personer i de 20 århundrede. Den britiske premierminister Winston Churchill og den store opgave han stod overfor, da Tyskland starter Anden Verdenskrig.

1
“You can not reason with a Tiger when your head is in its mouth”

England 1940, den Anden Verdenskrig er brudt ud og nazisterne’s ustoppelige krigsmaskine, har allerede besat det meste af Europa. Kun det britiske imperium står tilbage, men da det meste af den britiske hær er sendt til Dunkerque i Frankrig, i et håbløst forsøg på at stoppe tyskerne, der er fuldstændig overlegende. Hvis soldaterne ikke kommer hjem, er der ingen til at forsvarer en kommende invasion. Winston Churchill (Gary Oldman) der er blevet valgt som ny premiereminister, for derfor sin vigtigste opgave foran sig at forsvare landet. Men Churchill er i stærk modvind, da både kongen og de politiske partier, ikke stoler på Churchill’s dømmekraft.

2
Velskrevet mesterværk

‘Darkest Hour’ er instrueret af Joe Wright der tidligere har instrueret film som ‘Stolthed & fordom’, ‘Solisten’, ‘Hanna’ og ‘Pan’ og det er tydeligt at han mestre rollen i at skabe spændende dramaer og historiske film. Det er en stærk film. der fokusere meget på den poliske scene, hvor dramaet omkring hvem der skal lede England under den sværeste tid er flot opbygget. Ofte bliver det til lange diskussioner, da Winston Churchill’s holdninger og udtryk ikke altid var lige velanset. Der er masser af drama, men filmen forsøger alligevel at bringe lidt humor ind i flere scener og det gør at den ikke kommer til at virke langtrukken eller kedelig.

3
Gary Oldman er forrygende

Gary Oldman er nærmest sminket til det ukendelige og portrætterer den engelske premiereminister på sin allerbedste hvis. Han giver den cigarrygende statsmand, masser af styrke, humor og karisma. Det er en rolle der er en Oscar værdig, så vi må håbe han høster sin første sejr i år. Kristin Scott Thomas leverer også en forrygende præstation, som den til tider hårdt prøvede kone, der har overskudet til at støtte manden, der bære hele verdens skæbne på sine skuldre. ‘Darkest Hour’ har flere store navne på lister, hvor både Lily James og Ben Mendelsohn levere stærke præstationer som henholdsvis Churchill’s sekretær og den engelske konge King George VI. ‘Darkest Hour’ er et stærkt krigsdrama, der bringer følelserne frem. Joe Wright har skabt en visuelt stærk film, der leverer varen helt ud i salen og bringer en til en tidsalder man kun har læst om i historie bøgerne. Filmen er et must-see for alle historie interesserede, men i det hele taget hele film alle burde se fordi den oser bare af filmmagi.

Originaltitel: Darkest Hour.
Instruktør: Joe Wright.
Skuespillere: Gary Oldman, Lily James, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones etc.