• Spilletid: 2 timer og 20 min.
  • Udgiver: Warner Bros Pictures.
  • Produktionsår: 2005.
  • Censur: 15 år.
  • Release: 18. december, 2017.
  • Findes på: Blu-Ray / 4K UHD Blu-Ray / DVD.

‘Batman Begins’ er den første nye ‘Batman’ film, i Christopher Nolans The Dark Knight trilogi og dermed også en hel ny fortolkning, der viser den kappeklædte superhelt på en helt nye måde. Alle Christopher Nolans film er netop blevet udgivet på det nye 4K UHD Blu-ray format og det giver en helt ny dimension til universet

2
Batman i en flot ny fortolkning

I filmen ‘Batman Begins’ rejser milliardær Bruce Wayne (Christian Bale), rundt i verden for at blive klogere på hvordan kriminelle tænker. Han begynder derfor snart at bekæmpe kriminaliteten og skabe frygt blandt dem der udnytter de svage. Men da han kommer tilbage til Gotham City, opdager han at byen er gennemsyret af organiseret bander. Med hjælp fra politikommissær Jim Gordon (Gary Oldman), sin trofaste butler Alfred (Michael Caine) og Wayne-våben eksperten Lucius Fox (Morgan Freeman), skaber Bruce Wayne Batman, der for nok at se til med at besejre kriminalitet i Gotham City.

3
Oprindelsen bag en legende

Selvom Batman kom som spillefilm, allerede tilbage i 1966 og senere i en ny serie af film i, så har Christopher Nolan med Batman Begins skabt begyndelsen på en ny trilogi, hvor det hele virker mere mørkt og råt, end i tidligere Batman film. Batman Begins fokuserer meget på oprindelsen bag Batman, myten i hvordan han blev skabt. Gennem hans ninja-træning oppe i bjergene, med Henri Ducard (Liam Neeson) og Ra’s Al Ghul (Ken Watanabe), ser man hvordan hans evner bliver skærpet i nogle virkelig fede actionscener. Christian Bale gør et fremragende stykke arbejde i rollen Bruce Wayne/Batman og balancere fint på kanten mellem de to forskellige karakterer, som han spiller der er vidt forskellige. Ville faktisk gå så langt at påstå, han er den bedste Batman siden Michael Keaton. Men også altid gode Liam Neeson, leverer en pragtpræstation som mentor/træner for Batman.

1
For lidt Scarecrow

Batman Begins har nogle gode action scener, men filmen er modsat de to andre film i ’The Dark Knight’ trilogien, ikke lige så stærk på dette punkt. Men det skyldes nok fokus på at oprindelsen af Batman, hvilket også er helt fint for man skal jo starte et sted. Filmens svage punkt er dog, manglen på en superskurk, her er det Scarecrow (Cillian Murphy) der med hans manipulerende evne forsøger at trænge ind i Batmans sind og nedbryde ham. Desværre har han en for lille rolle i filmen og det faktisk en skam, da han er en af de bedste skurke i Batman universet.

Real-4K-Banner

Effekter:4 out of 6 stars (4,0 / 6)

Tusind tak til Warner Bros. / Pr Nordic.