Annabelle 1-2

dgfdg

Spin-off gysere

Annabelle(2014) og Annabelle: Skabelsen(2017) er begge spin-off film på Nattens Dæmoner fra 2013 hvor man følger Ed og Lorraine Warren der efterforsker parnormale episoder. I Nattens Dæmoner ser man en dukke i det rum hvor Ed og Lorraine har gemt artefakter fra deres efterforskninger. Dukken hedder Annabelle og bliver beskrevet ganske lidt, men nu har Annabelle fået ikke kun én men to film som fortæller om den mystiske dukkes historie. De to film er nu kommet i en samlet boks.

1
En enkelt dråbe

Mia og John bor i Santa Monica og venter deres første barn. John giver Mia den dukke som hun længe har ønsket sig til hendes dukkesamling. Samme nat hører Mia et mord ved deres naboer og da hun vil ringe efter politiet imens John er ovre og se hvad der er sket, kommer en kvinde og hendes medskyldige ind i Mia og Johns hus og overfalder Mia på grusom vis. Den angribende kvinde laver et symbol med sit eget blod på væggen inden hun begår selvmord og en bloddråbe lander på Annabelledukken. Mia og John smider dukken ud men dukken fortsætter med at vende tilbage på forskellig vis, indtil Parret kontakter en præst der kan fortælle dem at de ikke er tossede, men i stedet er i dyb fare.

2
En skræmmende fortid

Annabelle: Skabelsen fortæller om dukken, Annabelles tilblivelse. Her møder vi dukkemageren Samuel Mullins og hans kone, med deres datter Annabelle. Annabelle dør i en alder af 7 år og parret er knust og gemmer datterens værelse med den sidste nye dukke som Samuel lavede inden datteren døde. Flere år senere byder de søster Charlotte og 6 hjemløse børn indenfor i deres store hus. Pigerne får besked på ikke at gå ind på Annabelles værelse, men en af pigerne, Janice, hører en stemme som beder hende finde vedkommende og hun ledes ind på værelset. Snart ved Janice at der er noget helt galt, men ingen vil høre på hende, førend de andre piger begynder at opleve lignende hændelser, for den dukke som sidder på Annabelles værelse er ikke bare levende, den kan mere end som så.

3
Klassisk gys med fremragende effekt

Både Annabelle og Annabelle: Skabelsen er bygget op som klassiske gyserfilm hvor der ikke sker meget i starten, men at der stille og roligt kommer mere og mere snigende efterhånden som handlingen skrider frem. Især i den sidste nye sker der imponerende meget i baggrunden som er med til at gøre den virkelig uhyggelig fordi at det netop sniger sig rundt i mørket og langsomt men sikkert kommer tættere på. På den måde er begge film virkelig gode og i særdeleshed når de bliver sammensat, fordi at man netop får det hele med. Der kunne have været mulighed for en masse platheder, men manuskripterne er langt hen ad vejen velskrevet og det giver sammen med klipningen en fed oplevelse for gyserpublikummet.

IMDbLogo

20th-Century

Warner-Bros.