Alien: 6-Film Collection Steelbook

afsdgf

Anmeldelsen:

I 1979 udkom den første Alien film instrueret af Ridley Scott og lige siden har rummet ikke været sikkert at rejse ud i. Filmen Alien (Den 8 Passager) ændrede film verdenen totalt med sine uhyggelige monstre lavet af den schweiziske kunstner H.R. Giger. Filmen vandt en Oscar for bedste visuelle effekter og blev en kæmpe succes, den fik tre efter følgere, fra 1986, 1992 og 1997 derudover er der de to Prequels, Prometheus og Alien Covenant. Film franchisen har nu levet i 38 år og lever i bedste stil, der er allerede annonceret en film mere, så det er lidt lige som Star Wars franchisen der også lever i bedste velgående.

Udover efterfølgere har serien også utallige bøger, tegneserier, video spil og der er andre film. I 2004 kom filmen Alien vs Predator som kombinerede de to Alien franchises hvor de kæmper mod hinanden for at se hvem der er den stærkeste art, den fik også en efterfølger i 2007, men blev ikke en kæmpe succes, men alligevel snakkes der om en mulig nummer tre. Filmene er utroligt flot lavet, når man tager tiden i betragtning, virkelig flotte effekter og flot kamera vinkling, man har en klump i halsen for det er så godt lavet.

Stemningen, musikken og skuespillet er helt eminent og Sigourney Weaver som spiller den hårde kvinde Ripley i de første film er suveræn. Filmene har vundet flere Oscars og utallige priser for deres effekter, og hvorfor mon? De er jo piv uhyggelige de monstre. Alien filmene danner ramme om generen og alle kigger på dem når der skal laves en god rum gyser, de svarer lidt til Godfather filmene, som danner ramme for alle mafia film der bliver lavet, en kæmpe inspiration og det fås bare ikke bedre.

Alien filmene 1-4 har forskellige instruktører som hver har givet deres til franchisen. Den første stod Ridley Scott for som åbnede det hele og forandrende film verdenen, efterfølgeren stod James Cameron for og sammen med den og Terminator var hans karriere virkelig i gang. Nummer tre var lidt noget rod, for det var med for mange inde over den, det blev David Fincher som stod for filmen, og den floppede i USA, men tjente ellers godt uden for USA. Den fjerde film blev instrueret af franskmanden Jean-Pierre Jeunet, han blev valgt til instruktør efter hans succes med filmen, De fortabte børns by. Filmen blev dårligt modtaget af kritikere, men alligevel solgte den en hel del billetter.

Udover de fire Alien film er der også to Prequels instrueret af Ridley Scott. Planerne til filmen begyndte allerede i starten af nullerne som den femte Alien film, både Ridley Scott og James Cameron arbejdede på ideer til filmen. Men da Alien vs Predator filmen udkom, blev filmen udsat og gik ikke i gang igen før 2009. Nu arbejder Ridley Scott sammen med Damon Lindelof på projektet for at skrive historien til filmen. De udviklede en historie der gjorde den til en prequel til Alien filmene, men alligevel går sin anden vej væk fra dem og dybere ind i dens egens historie.

Filmen fik meget blandet anmeldelser, den blev rost meget på de visuelle effekter og Michael Fassbender fik flotte anmeldelser for sin præstation i filmen.

Filmen indspillede over 400 millioner dollars på verdens plan og var en kæmpe succes. Der blev hurtigt annonceret at en efterfølger ville komme. Nu er boksen her med alle seks film på bluray, så gør dig klar på mange timers uhygge, hvis du ikke har set filmene før så glæd dig. Hvis du har set dem kan du nu nyde disse film en gang mere, de er bestemt timerne værd.

Resumé af alle Alien filmene
2
Alien (1979)

Slæberumskibet Nostromo er på vej hjem til Jorden, efter en succesfuld mission.
Pludselig opfanger skibet et mærkeligt og ukendt signal og besætningen ombord bliver beordret til at undersøge det mærkelige signal, da de ankommer til den fjerne planet opdager de at signalet kommer fra et æld gammelt rumskib, og der er en kæmpe skabning hvor maven er eksploderet. En af forskerene finder et mærkeligt rum, med en mærkelig tåge som er fyldt op med æg på række. Men der kan der umuligt være liv andre steder end på jorden? Og hvad er det der bevæger sig inde i æggene?

Billed:5 out of 6 stars (5 / 6)
Ekstra:4 out of 6 stars (4 / 6)
3
Aliens (1986)

Efter at Ripley (Sigourney Weaver) den eneste overlevende fra rumskibet Nostromo, har svævet ude i rummet i 57 år bliver hun opsamlet og genoplivet, her fortæller hun den skrækkelige historie om besætningen og monstret. Men ingen tror hende, for der er ingen beviser og hun mister sin licens til at flyve et rumskib. Hun finder siden hen ud af at den planet hvor hun mødte denne skabning nu er blevet en blomstrende koloni for menneskeheden, men det er længe siden der er nogen der har hørt noget, og de begiver sig afsted dog ikke med Ripley´s vilje, men hen af vejen står det klart for hende hun er nød til at møde sit værste mareridt og se det i øjnene en gang for alle.

Ekstra:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
5
Alien 3 (1992)

De tre overlevede medlemmer Ripley, Newt, Hicks og Bishop ligger i dvale og er på vej hjem efter deres møde med Alien dronningen, men der opstår en brand på rumskibet og de bliver skudt ud af rumskibet i en rumkapsel, desværre er der også en Alien derinde. Den styrter ned på planeten Fiorina, der er en straffe koloni kun med mænd der er dømt for voldtægt og andre grusomme forbrydelser. Ripley er den eneste overlevende fra styrtet, og beordre koloniens læge til at obducere de andre for at se hvad de er døde af, men intet tyder på at det er en Alien der har dræbt dem. De brænder ligene og alle deres ejendele, nu er hun endelig i fred fra det monster. Men imens de er ved bisættelsen lider fængselhunden en frygtelig død, og nu er helvede løs igen. Den nye Alien begynder sin slagtning af de indsatte og Ripley fortæller de skrækkelige historier om den, hun finder til sin skræk ud af at der ikke er et eneste våben på planeten, nu er de nød til at være hurtige og smarte inden tiden løber ud for dem alle og hjælpen ankommer.

Film:4 out of 6 stars (4 / 6)
Ekstra:4 out of 6 stars (4 / 6)
6
Alien 4 – Genopstandelsen (1997)

For 200 hundrede år siden døde Ripley med en Alien dronning inde i maven, men ved hjælp af nogle blodprøver bliver hun klonet på en militær rumskib, da videnskabsmændene vil fjerne den fra hende for at studere og tæmme den, men det går grueligt galt. Efter at Ripley har båret rundt på Alien dronningen er hendes dna blevet mixet og hun begynder nu at udvikle større styrke og bedre reflekser. Ombord på skibet kommer en flok rum pirater, de har stjålet et rumskib med nedfrosne lig som militæret bruger til udrugning af de nye Aliens. Det er nu op til Ripley og disse smuglere at gøre en ende på dette monster en gang for alle inden de når jorden og udsletter alt liv, men der er noget galt det er som om hun og Alien er forenet på en eller anden måde, dette bliver hendes sværeste kamp til dato.

Ekstra:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
1
Prometheus (2012)

De to Arkæologer har i nogle æld gamle hule malerier fundet spor på på menneskes oprindelse og at svaret findes langt ude i rummet, så sammen med en gruppe forskere drager de afsted på rumskibet Prometheus for at få svar på nogle af livets store spørgsmål. Da de ankommer til den fremmede planet håber de på at møde en masse der kan svare på deres spørgsmål, med det er venter dem er kun skræmmende og er ikke interesseret i at snakke.

Ekstra:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
4
Alien: Covenant (2017)

Mange år efter hvad der skete i Prometheus opfanger koloniskibet Covenant et mærkeligt signal, fra en ukendt men bebolig planet, beslutter sig for at ligge kursen om da den er meget tættere på end deres mål. Da de kommer frem opdager de signalet kommer fra rumskibet Prometheus som forsvandt for 15 år siden. De finder dog en overlevende på planeten, og finder ud af hvad der skete. De opdager også en hel om planeten og hvad den egentligt skjuler, og det er bestemt ikke rart.

Ekstra:4 out of 6 stars (4,0 / 6)